חכמולוגי
בלוג

מדוזות

   

 

מדוזות

  

 

שלום ילדים!  

 כאן ד'ר פולקע, הזואולוג הנודע!

 

השבוע ב-'טוק טוק' מדברים על מדוזות. כדאי לדעת כמה עובדות על בעל החיים הימי העוקצני הזה, במיוחד עם בוא הקיץ!

 

 

 

* המדוזה היא בעל חיים חסר חוליות, שחיה בימים ובנהרות. היא עשויה חומר דמוי ג'לי בצורת פעמון, ויש לה שמונה זרועות ציד ארסיות. הגודל שלה נע ממדוזות קטנטנות שאפשר לראות רק בעזרת זכוכית מגדלת, למדוזות ענק עם קוטר של שלושה מטר.

 

 

 

* עד כמה מדוזות הן ארסיות? תלוי על איזה סוג מדוזה אתם מדברים. יש מדוזות שבקושי תרגישו מהם דגדוג, ויש כאלה באוסטרליה או בפיליפינים שהורגות תוך מספר דקות. המדוזות שמגיעות לחופי הארץ לא נחשבות למסוכנות, אבל שלא תחשבו אפילו לגעת בהם! הארס שלהם צורב מאוד, וממש לא נעים. אגב, זה נכון אפילו לגבי מדוזה מתה ששוכבת על החוף.

 

 

 

* ואם נגעתם בכל זאת? בדרך כלל מטפלים בעקיצת מדוזה בעזרת חומץ מעורב במי ים. אל תנסו מים קרים נקיים או אלכוהול - הם רק יחמירו את הצריבה!

 

 

 

* המדוזה נעה בעזרת מערכת שאיבת מים משוכללת. דרך התנועה שלה נחשבת לתנועה החסכנית ביותר בטבע מבחינת אנרגיה, ומדענים מנסים ללמוד איך היא עושה את זה, כדי להשתמש בפטנט שלה לכלי שיט וטיס אנושיים.

 

 

 

* בני האדם משתמשים במדוזות לצרכים נוספים - כמו אוכל, למשל. מדוזה היא לא כשרה, כמובן (כי אין לה סנפיר וקשקשת), אך במדינות כמו יפן וסין, מדוזות מיובשות נחשבות למעדן. אהמ...בארץ, קבוצת חוקרים מצאה שמוש אחר למדוזות - הם גילו שאפשר להפיק מהחיה הימית חומר בשם הידרומאש, חומר עם יכולת ספיגה גבוהה במיוחד. יכול בהחלט להיות שבחיתול החד פעמי של אחיכם הקטן יש חלקי מדוזה מיובשת...

 

 

 

* חיי המדוזה מתחלקים לשני שלבים - הפוליפ, שזה המדוזה ה'תינוק', ומדוזה בוגרת. יש סוג מיוחד של מדוזות שיודע לחזור מהשלב הבוגר לשלב הפוליפ, מה שגורם למדענים להחשיב אותו לבעל חיים שחי לנצח! מה אתם אומרים, גם אתם הייתם רוצים לחזור להיות תינוקות?

 

 

 

 

 

  

 

 

  

 

התגובות שלכם

  • טליה
    כ"ג שבט תש"פ
    הייי גם אני פה.