חכמולוגי
בלוג

קרניים

  שלום ילדים! כאן ד'ר פולקע, זואולוג מומחה!

חודש אלול הגיע, ואיתו תקיעת השופר היומית. השופר, כידוע לכולכם, עשוי מקרן של איל. 

מה אתם יודעים על קרניים, חוץ מלעשות אותן לחבר כשמצטלמים…?

 * קרן הוא כינוי לאיבר מחודד על ראשו של בעל חיים. קרניים 'אמיתיות' עשויות מחומר בשם קרטין (החומר ממנו עשויות השערות והצפרניים) ומחלבונים. בדרך כלל יש בתוכו עצם, קצרה או ארוכה. קרניים שכאלה יש למשפחת מפריסי הפרסה ומעלי הגרה, כמו פרות, תאו, יעל, עז, כבש, אנטלופה ועוד.

  * בניגוד לאיל, הכבש הזכר שממנו אנחנו לוקחים את השופר, לבעל החיים הקרוי 'אייל' יש קרניים מסוג אחר. לאייל (כמו אייל הצפון) יש קרניים דמויות ענפים שנושרות מדי שנה, והן מורכבות אך ורק מעצם. 

* קרן של פרה אינה כשרה לשופר, כי היא אינה חלולה, אך יש שנוהגים להשתמש בקרניים של בעלי חיים אחרים, ולא של איל. שופר תימני, למשל, הוא קרן של אנטילופה אפריקאית בשם קודו.

  * לאיזה בעלי חיים נוספים יש קרניים? לקרנף, למשל. הקרן שלו עשויה בעצם משערות דחוסות. ישנן גם לטאות עם קרניים, ואפילו חרקים עם מבנים דמויי קרניים! לא נראה לי שהקרניים האלה כשרות לשופר…

  * ויש אפילו לוויתן עם קרן. 'חדשן חדקרן' הוא לוויתן שמאפו מזדקרת קרן מסולסלת ארוכה, שגורמת לו להראות כמו שילוב מוזר בין לוויתן לחד הקרן האגדי. חוקרים מתלבטים מה פשר הגידול המוזר - האם תפקידו לשבור את הקרחונים של הים הארקטי, או שמא מדובר באיבר מישוש מיוחד. 

* לשם מה צריך קרניים? אצל בעלי החיים הם משמשים להגנה, לחיזור, ולמלחמות עם בני מינם. לפעמים, גודל הקרניים קובע את מעמדו של הזכר בעדר. אך גם בני האדם מצאו שימושים רבים לקרן: ככלי לשמירת מזון ומים ואפילו אבקת שריפה, ככלי נגינה, וכחומר קשיח ביצירת רהיטים, כלי בית ועוד.

 אבל אין ספק שהשימוש הכי מיוחד וקדוש זה השופר שלנו!  

התגובות שלכם

  • חסוי
    א' אלול תשפ"א
    מצחיק ומהנה
  • מילי שמטוב
    ב' אלול תשפ"א
    יפה מאוד!!!!!!!!!!