חכמולוגי
קוראים כותבים

הענקים

רבי יהונתן אייבשיץ

 

 

כשמדברים על שכל חריף, ועל 'דע מה תשיב לאפיקורס', מזכירים לעיתים קרובות את רבי יהונתן אייבשיץ. אך מי היה הרב הגדול הזה, שידע לענות תשובה ניצחת לכל אחד, ולעזור כך לעם ישראל?

 

 

רבי יהונתן אייבשיץ נולד בקראקא בשנת ת'ן, לפני כ-380 שנה. כבר בילדותו הוא הפגין שנינות וחכמה מרובה. במשך נעוריו הוא למד תורה, בנגלה ובנסתר, וגם חכמות כמו מדעים, רפואה, שפות ועוד.

 

 

בגיל 18 הוא הוכתר כרבה של קהילת יונבבונצלוי בבוהמיה, ומשם עבר לכהן בפראג ולאחר מכן להמבורג שבגרמניה. מסופר שבאחד המקומות שהגיע אליהם, ראה תלמידי ישיבה ההולכים בדרך. 'מה למדת היום?' פנה לאחד מהם ושאל. התלמיד ספר לו על קושיה שלמדו בגמרא, ומיד רבי יהונתן הצעיר השיב לו תשובה נפלאה ומאירת עיניים. לאחר מכן פנה לתלמיד אחר, ושאל אותו את אותה השאלה. גם התלמיד הזה חזר על הקושיה הקשה, ושוב ענה לו רבי יהונתן תשובה מצויינת, אך הפעם זו היתה תשובה אחרת. כך הוא שאל את כל התלמידים, ולכל אחד מהם ענה תשובה נפלאה, אך שונה.

 

 

כשחזרו התלמידים לישיבה, החלו לדבר בינהם על הקושיה ועל התשובות שקבלו. ראש הישיבה שמע את שיחת הבחורים, וכששמע את התשובות הגאוניות, קם מכסאו. 'אם יש כאן כזה תלמיד חכם מבריק, הוא צריך להיות ראש הישיבה, ולא אני!' הצהיר, ומינה את רבי יהונתן לראש הישיבה במקומו.

 

 

רבי יהונתן אייבשיץ השתמש בחכמתו כדי לבקש מהנוצרים והשליטים שיקלו על יהודים ולא ינתכלו להם. הוא הצליח לשכנע את האפיפיור להתיר את הדפסת התלמוד, אחרי ששנים רבות הדבר היה אסור, וניצח בוויכוחים פומביים שונים נגד שונאי היהדות.

 

 

רבי יהונתן עסק גם בקבלה, והיה נותן לחולים וליולדות קמעות המבוססות על תורת הנסתר. אך דווקא זה גרם למחלוקת גדולה. רבי יעקב עמדין - היעב'ץ, תלמיד חכם גדול, חשש שקמעותיו של רבי יהונתן מעידים שהוא תומך במשיח השקר שבתאי צבי, שחי באותה תקופה. המחלוקת עלתה וגדלה, ונמשכה עד לסוף חייו של רבי יהונתן אייבשיץ. אך חכמי הדור הבינו לבסוף שהחשדות לא מוצדקים, וכיום, כולנו מכירים את דמותו כאחד החכמים הגדולים בדורות האחרונים!

 

סיפור קטן על גדול

 

פעם, רבי יהונתן הלך ברחוב, כשמרכבת המלך עצרה לידו. 'שלום רבי יהונתן!' אמר לו המלך, שהכיר והעריך אותו.  'לאן אתה הולך?'

'אני לא יודע' אמר רבי יהונתן למלך.

'איזו מין תשובה חצופה זאת!' כעס המלך 'איך אתה לא יודע לאן אתה הולך! ' והוא צווה על חייליו לקחת את רבי יהונתן למאסר על התשובה הלא מכבדת.

 

 

כשהמלך נרגע, הוא חשב לעצמו שלא מתאים לרבי יהונתן לענות לו תשובה מחוצפת כזאת. הוא קרא אותו אליו, ושאל אותו למה ענה כך. 'אדוני המלך, עניתי לך תשובה אמתית לגמרי' השיב רבי יהונתן. 'אילו המלך היה שואל לאן אני רוצה ללכת, יכולתי לומר לו לאן בכוונתי להגיע. אך רבות מחשבות בלב איש, ועצת ה' תקום! מי יודע לאן נגיע בסוף? הנה, עובדה - תכננתי ללכת לבית המדרש - ומצאתי את עצמי בבית המאסר!'

  

התגובות שלכם

  • אחיה אליהו
    כ"ב אלול תשע"ו
    שנווווווווון
  • נעם אלימלך לוקר
    כ"ב אלול תשע"ו
    נחמד נעים שמח יפה ועוד יפה מאד
  • 123456
    כ"ח סיון תשפ"ב
    לפני פטירתו של היעב'ץ היעב'ץ אמר ' ברוך הבא אבא מורי ברוך הבה רבי יהותן וניפטר
  • סודי
    כ"ד אלול תשע"ו
    אני מאד אוהבת את הסיפור:)