חכמולוגי
בלוג

טרוף חושים - סינסתזיה

 שלום ילדים! כאן ד'ר פולקע, פסיכולוג מומחה! לכבוד חודש אדר המבולבל, אני רוצה לספר לכם על תופעה מוזרה שמבלבלת קצת את העולם שאנחנו מכירים - סינסתזיה.

כולכם מכירים בוודאי את חמשת החושים: ראייה, שמיעה, מישוש, טעם וריח. בדרך כלל, אנחנו תופסים חפצים בעזרת החושים בצורה די ברורה ומסודרת: ללימון יש מראה של לימון, צבע של לימון, וריח וטעם של לימון. אבל איזה צליל יש לו? אם אתם אומרים שאין לו שום צליל, אתם אנשים רגילים. אבל אם עניתם שללימון יש צליל של טריקת דלת או של כינור, אז אולי יש לכם סינסתזיה!

  האמת היא שכולנו משייכים צלילים לצורות, גם כשאין להם קשר אמיתי. בדוגמה למעלה, למשל, לאיזו צורה הייתם קוראים 'קיקי', ולמי 'בובו'? אם החלטתם שקיקי זה הכוכב, אתם בחברה טובה. 96 אחוזים מהאנשים מסכימים אתכם! למה זה ככה? מדענים מציעים סיבות שונות, כמו העובדה שהצליל 'ק' הוא צליל יותר חותך וקשיח מאשר הצליל 'ב', ומתאים יותר לצורה קוצנית.

 

לארבעה אנשים מתוך מאה יש סינסתזיה אמיתית, כלומר ערבוב חושים תפיסתי. יש כל מיני סוגים של ערבוב: יש מי שמערבב בין חוש הטעם לחוש הראייה, יש מי שרואה צורות מרחפות מולו באוויר כל פעם שאומרים מילה מסוימת, ויש מי שיודע איזה ריח יש ליום ראשון. נשמע מוזר? זה באמת די משונה.

 

הסוג הנפוץ ביותר הוא הגרפמה-צבע. יש אנשים שרואים מספרים ואותיות בצבעים, גם כשהם כתובים בשחור. אותה אות מופיעה תמיד באותו צבע, אך אנשים שונים יכולים לראות אותיות דומות בצבעים שונים. חלק מאלה שחווים את התופעה אפילו לא יודעים שמשהו חריג אצלם. מה, לא כולם רואים את המספר ארבע בצבע ירוק?

 

שלמה שרשבסקי היה עיתונאי עם זיכרון יוצא דופן, שגם היתה לו סינסתזיה משוכללת במיוחד, שעירבבה את כל החושים יחד. אצלו, למילים היה טעם, ריח, צליל ומגע. זה כנראה עזר לו מאוד לפתח יכולות זיכרון מדהימות, אבל די בלבל אותו בשאר התחומים.

 

רוצים לבדוק אם יש לכם סינסתזיה? הביטו בריבוע עם המספרים השחורים, ונסו למצוא איפה מתחבאים מספרי השתיים בין החמישיות. לרוב האנשים המשימה הזאת לוקחת כמה דקות, כי קשה להבחין בצורות ההפוכות. אך אם יש לכם סינסתזיה גרפמה-צבע יהיה לכם קל יותר, כי מה שתראו יהיה דומה יותר לדוגמה מימין, ומספרי השתיים 'יקפצו' לכם לעין!  

 

 

התגובות שלכם

  • רועי גלטר
    ל' שבט תשע"ז
    תודה לערוץ מאיר על כל החידות הטובות!
  • דביר
    ל' שבט תשע"ז
    מגניב
  • ש.
    א' אדר תשע"ז
    מעניין ביותר תודה לערוץ מאיר!
  • ישראלית גאה
    ל' שבט תשע"ז
    יש לי באותיות מספרים ושירים. גיליתי את זה בגן ולא חשבתי שזה משהו שונה ואז לפני בערך שנה קראתי על זה והבנתי שיש לי את זה.
  • אמונה
    ט"ו אדר תשע"ז
    מוסיף הרבה ידע! תודה ערוץ מאיר!
  • ישראל
    י"א כסלו תש"פ
    מדהים בתורה כתוב שבמעמד הר סיני ראו את הקולות עכשיו זה ברור איך