חכמולוגי
בלוג

מור'ק חזק

 

 

פלוגת האלוקים - 

הפלוגה הדתית של חטיבת אלכסנדרוני

  

  

 

נכון שגם אתם שמעתם בתקופה האחרונה דיבורים בחדשות על חיילים דתיים בצה'ל? אולי אתם מכירים גם תלמידים שלומדים בישיבות הסדר, שם משלבים לימוד תורה עם שירות בצבא?

 

גם בתקופת קום המדינה היה בארץ ציבור דתי שרצה לשרת בצבא של המדינה החדשה, ועם זאת, רצה לשמור על קיום תורה ומצוות. כמו הרבה עניינים שעדיין לא היו מסודרים בתקופה ההיא, גם הצבא לא היה מותאם לשירות של חיילים דתיים. במטבחים לא שמרו על כשרות, והאימונים נערכו בשבת.

 הבחורים רצו לקיים מצווה ולהתגייס להגן על ארצנו, וגם הצבא היה צריך לוחמים, אז הוא מצא פתרון: שומרי מצוות גויסו במסגרת של שלוש פלוגות דתיות מיוחדות. שם הם יכלו לאכול אוכל כשר ולשמור על שבתות וחגים כשלא היה מדובר בפיקוח נפש.

 

אחת הפלוגות הללו השתייכה לחטיבת אלכסנדרוני. הפלוגה לחמה בשורה ארוכה של קרבות חשובים במלחמת השחרור: בתל השומר, כפר סבא, טנטורה, עמק חפר, רמלה, לוד ועוד. לאחר אחד הקרבות הקשים, חזרו הלוחמים העייפים למחנה בכניסת השבת, והמפקד החילוני הציע להם לשתות ולאכול. אך הבחורים רצו קודם להתפלל קבלת שבת, והם קיבלו את פניה בשירה וריקודים. המפקד החילוני עמד מולם נפעם והזיל דמעה. 'לא תיארתי לעצמי שלאחר 24 שעות של קרב קשה מסוגלים הבחורים להתפלל בהתלהבות ובשמחה כזאת.' הוא אמר 'אין זו אלא פלוגת אלוקים'.

 

בנר שני של חנוכה, תש'ט, נשלחו חיילי הפלוגה לכבוש את הכפר עיראק אל מנשייה, שעליה עומדת היום קרית גת. המבצע היה במסגרת ניסיון לסלק את הצבא המצרי מאזור שנקרא 'כיס פלוג'ה', שם הוא התבצר.

 

מזג האוויר היה סוער, והקרב היה קשה מנשוא. הלוחמים נקלעו למלכודת, ולא יכלו לצאת ממנה. חיילי הפלוגה הדתית נלחמו כמו אריות, אך בסופו של דבר 89 חיילים נהרגו, בהם 67 מהפלוגה הדתית. ביניהם היו חמישה ניצולי שואה שהיו נצר אחרון למשפחתם. יהי זכרם ברוך!

 

בשנה שעברה, התחילה תנועת בני עקיבא במסורת של צעדת חניכים לזכר נופלי הפלוגה, נטעה עצים לזכרם ושמעה את הסיפור של חיילי פלוגת האלוקים שנלחמו עד טיפת דמם האחרונה.    

בעקבות התעקשותם של החיילים על שמירת מצוות, ובזכות הרב שלמה גורן, שהיה הרב הצבאי הראשי, שינה צה'ל את פניו. הוא הפך לצבא יהודי שבו כל חייל, דתי ולא דתי, יכול לשרת בלי לפגוע באמונתו ובדרך חייו!

 

 

 

 

  

התגובות שלכם

  • חיים כוהן
    כ"א טבת תשע"ח
    כל הכבוד להם
  • סווווד
    ט' תמוז תשע"ח
    איזה גיבורים תודה רבה להם