חכמולוגי
בלוג

הידעת

 

 

האולימפיאדה

 

שלום ילדים!   כאן ד'ר פולקע, היסטוריון ספורט נודע!

  

השבוע בארץ גושן תראו את תחרות ה-'מצריאדה', שמבוססת, כמובן, על תחרות האולימפיאדה המפורסמת.

מה אתם יודעים על תחרות הספורט העולמית הזאת, שכל ספורטאי חולם לזכות בה?

  

» האולימפיאדה נקראת כך על שם העיר אולימפיה שביוון, שם נערכה התחרות הראשונה לפני 2800 שנה. הזכייה בתחרויות נחשבה לכבוד גדול מאוד, ובמקום המדליה של היום, הוענקו זרים של ענפי זית. האולימפיאדות היו במרווחים של ארבע שנים זו מזו, והתקיימו במשך 1168שנה! האירוע נחשב כל-כך חשוב שמספר מלחמות התבטלו כדי לאפשר את קיום המשחקים... בסוף התקופה, הם נפסקו על ידי קיסר שניסה להילחם באלילות היוונית.

  

» לפני 113 שנה, ועידת חובבי ספורט שהתכנסה בפריז החליטה על חידוש המשחקים. הם התחילו ביוון, אך הוחלט שהם יתקיימו כל ארבע שנים במקום אחר. בתחרות הראשונה השתתפו 245 ספורטאים, מתוכם 200 יוונים. בהמשך גדלו המספרים, ושיא המשתתפים היה באולימפיאדת ביי ג'ין, שבה השתתפו מעל 11 אלף ספורטאים וספורטאיות!

  

» באולימפיאדה יש המון ענפי ספורט, חלקם פחות מוכרים: מי שמע על תחרות טרמפולינה, למשל? בדמינגטון הוא מעין טניס עם כדור מיוחד, ושחייה צורנית היא התעמלות הקרקע של המים.   

  

» אולימפיאדת מינכן, האולימפיאדה העשרים, נודעה בפעולת הטרור הקשה שנעשתה בה: 11 ספורטאים ומאמנים מנבחרת ישראל נרצחו על ידי ארגון 'ספטמבר השחור' הפלסטיני.

  

» אך המשחקים סיפקו גם הרבה סיפורים מרגשים, כמו מתחרה בחתירה בסירה שהפסיק את התחרות כדי להציל שני מלחים שנפלו למים, ואצן שהבטיח לאבא שלו שיסיים את התחרות, ולמרות שנפצע, המשיך לצלוע עד קו הסיום. ובתחרות שהתקיימה בגרמניה הנאצית שלפני מלחמת העולם השניה, אצן כושי בשם ג'סי אוונס הוכיח כמה תורת הגזע הנאצית שקרית. לפי הנאצים, ימ'ש, הגזע הארי ולבן העור נעלה על שאר הגזעים, אך ג'סי אוונס, צאצא לעבדים כושים, זכה בארבע מדליות זהב! 

 

 

 

התגובות שלכם

  • מלאכי נגר
    י"ד חשון תשפ"ג
    זה אומנם ישן אבל אם עשו על זה פרק ב'מגלים עולם'
  • נהוראי
    כ"ד ניסן תשע"ט
    אני לימדתי אתכם