חכמולוגי
בלוג

רשי - רבי שלמה יצחקי

  

רש'י - רבי שלמה יצחקי

  

אתם מוזמנים לפתוח חומש, ולקרוא מתוכו כמה פסוקים. מבינים הכל? אולי יש ביטויים קשים או מילים לא מובנות? או אולי יש איזו שאלה שקופצת לראש, למה כתוב כך ולא אחרת? לא נורא - נבדוק מה יש לרש'י לומר בנושא, וסביר להניח שהבעיות תפתרנה! מגיל צעיר מאוד אנחנו לומדים חומש עם הפירוש הבהיר והתמציתי של רש'י, ומי שזוכה ללמוד גמרא נעזר רבות גם בפירושו על התלמוד. למען האמת, קשה לנו לדמיין לימוד בלי הפרשנות של רבי שלמה יצחקי, הלא הוא רש'י הקדוש...אך מי בעצם היה רש'י?

רש'י נולד לפני כמעט אלף שנה, בעיר טרויש שבצרפת. אביו, רבי יצחק, היה תלמיד חכם גדול, ורש'י מתייחס אליו מדי פעם בפירושו. יש המיחסים את רש'י לשושלת דוד המלך.

סביב הולדתו של רש'י יש מספר סיפורים ידועים, כמו הספור על אביו שהשליך אבן יקרה לים כדי שלא ייאלץ למכור אותה לעבודה זרה של נוצרים. לפי האגדה, בזכות המעשה הזה זכה רבי יצחק לבן שהאיר את העולם בתורתו. גם בזמן ההריון מסופר על התרחש נס - אמו של רש'י הלכה בסמטה צרה, כשרוכב על סוס דהר לקראתה וכמעט הרג אותה. אמו של רש'י נצמדה לקיר, ומיד נוצר שם שקע, הציל אותה ואת התנוק שעדיין לא נולד. את מקום השקע מראים עד היום למבקרים במקום…

רש'י למד בישיבות בגרמניה אצל רבי יעקב בר יקר, רבי יצחק הלוי, ורבי יצחק בר יהודה. כשהיה בן 25 חזר לטרויש, שם פתח ישיבה, והפך למנהיג הרוחני של האזור כולו. יחד עם זאת, הוא התפרנס מגידול ענבים ועסקי יין. אך ללא ספק, המפעל הגדול של חייו היה פירושו לתנ'ך ולתלמוד, פירוש שנחשב גאוני בבהירות ובפשטות שלו. רש'י נודע בענוונותו הגדולה, ולא הסס אף פעם לכתוב בפירושו :'אינני יודע…'. לעומת זאת, הוא גם עמד על דעתו ללא מורא כאשר חשב שדעתו צודקת.

לרש'י ולאשתו נולדו שלוש בנות, שנישאו לתלמידי חכמים גדולים, והביאו לעולם דורות רבים של רבנים ידועי שם. בין צאצאיו של רש'י נמצאים הרשב'ם ורבינו תם, בעל יריעות שלמה ובעל תוספות יום טוב. רש'י נפטר בכ'ט תמוז, ד' תתס'ה, בעירו טרויש.  

יהי זכרו ברוך!

 

סיפור קטן על גדול

 

מסופר שרש'י רצה לדעת מי יהיה שכנו בגן עדן. הוא בקש שיתגלה לו הדבר בחלום, ואכן, בחלום הלילה נגלה אליו ששכנו יהיה אברהם גן גרשון מברצלונה. רש'י החליט לנסוע ולפגוש את האדם שיהיה לצידו בעולם הבא, וכשהגיע לברצלונה ושאל מי זה אברהם בן גרשון, הוא הובל לביתו המפואר של אחד מעשירי העיר.

רש'י קצת התפלא ששכנו הוא דווקא עשיר גדול ולא תלמיד חכם, אך הוא הוא התקבל בכבוד בביתו של אברהם, וראה כיצד הוא מחלק מתנות לקבוצת העניים הגדולה שבאה אליו.

'מחר בתי מתחתנת!' הוא אמר לעניים. 'היא התארסה עם בחור מצויין, ולכבוד הארוע אני אעניק לכם תרומה גדולה יותר.'

העניים שמחו מאוד, ובאו כל אחד מהם לקבל את תרומתו. בסוף נשארה רק אישה אחת ענייה בחדר.
'בבקשה' אמר אברהם, והושיט לה סכום כסף נכבד. אך האישה סרבה לקחת את התרומה.

'תודה רבה אדוני' היא אמרה 'אך אינני זקוקה לנדבות. באתי להתייעץ עם כבודו. אני אלמנה, ובתי היקרה לאה עמדה להנשא עם בחור מצויין. תליתי תקוות רבות בשידוך הזה, כי סמכתי על כך שהבחור יעזור לנו להתפרנס בכבוד. אך הנה, קרה דבר נורא! הבחור עזב את בתי, והתארס עם בחורה אחרת! הבחורה השנייה היא עשירה מאוד, וכנראה שהפיתוי היה גדול מדי בשבילו...והבחורה, אדון בן גרשון, היא לא אחרת מביתך!'

אברהם הקשיב בתדהמה, אחר כך שתק לרגע. 'לכי לביתך' הוא אמר לבסוף. 'בואי מחר לחתונה, ונראה מה אפשר לעשות.'

למחרת, החתונה נחגגה ברוב פאר והדר. הכלה המכוסה ישבה על הכסא, והחתן הובל בשמחה וריקודים אל מתחת לחופה. אך כשהחתן הרים את ההינומה מעל פני כלתו, הוא פלט צעקה. 'לאה! מה את עושה פה?'

 

 

 

התגובות שלכם

  • טליה צביה שאג
    כ"ט תמוז תשע"ז
    יפה
  • שירי ס.
    כ"ט תמוז תשע"ז
    נראה נחמד
  • חסויה
    כ"ט תמוז תשע"ז
    סיפורים ממש יפים
  • חוי
    א' אב תשע"ז
    ממש יפה!! תודה ערוץ מאיר!!!
  • ידידיה פנחס
    א' אב תשע"ז
    יפה מאוד
  • מ
    י"א חשון תשפ"א
    יפה תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • יהונתן אזרד
    י' אב תשע"ז
    רשי היה צדיק מאוד מאוד גדול
  • נתנאלוב
    כ"ח סיון תשפ"א
    יש לזה המשך... האם והבת הגיעו לחתונה ושם העשיר שמח לקראתם והם מאד התפלאו ואז הגיעו אל הנערה הענייה והלבישו אותה בגדים חגיגיים וחגגו לה את שמחת הארוסין בבית של העשיר
  • מוריה
    כ"ג אלול תשפ"א
    רש'י היה אדם צדיק ואדיב מאוד הלוואי והיינו זוכים להיות כמותו!!
  • V
    א' טבת תשפ"ב
    המאמר ממש יפה אך יש פה שגיאה קטנה רבינו רשי אינו חזר לעיר הולדתו בגיל 25 אלה בגיל 30 ואז פתח את ישיבתו
  • ערוץ מאיר לילדים
    י' אב תשע"ז
    תודה רבה
    • נעה אוסטפנקו
      ו' חשון תשע"ח
      מאוד יפה!!!!סיפור מדהים מאוד!!!!!!!!!!!
  • תמר
    כ"ז אדר ב תשפ"ב
    ממש ארוך ויפה