חכמולוגי
בלוג

חשמל

 שלום ילדים !   

 השבוע, לפני שבעים וחמש שנה, נפטר פנחס רוטנברג. רוטנברג היה חלוץ ייצור החשמל בארץ, שדאג לספק חשמל לתושבים שגרו כאן לפני כמעט מאה שנה! אז הנה כמה עובדות מעניינות שאולי לא ידעתם על זרם האלקטרונים שכל כך מועיל לנו בחיים.

קרדיט תמונה/אנימציה: Photo: Molgreen, Animation:Amada44Wind turbineCC BY-SA 3.0

Wind turbine

»מזיזים את הטורבינות - באופן הכי פשוט, חשמל מיוצר בתחנת כוח על ידי הזזת סליל חשמל לעומת מגנט. כדי להזיז את הסליל הזה משתמשים במתקן דמוי גלגל שנקרא טורבינה, וכדי להפעיל אותה נדרשת אנרגיה. תחנת הכוח שהקים פנחס רוטנברג בנהריים שעל הירדן הופעלה על ידי זרימת מים. תחנה כזאת נקראת תחנה הידרואלקטרית, כי הידרו=מים, ואלקטרית=חשמלית. 

 »אפשר להפעיל את הטורבינות בעזרת כל מיני חומרים, כשהנפוצים בהם הם פחם וגז טבעי. אך בעיירה אלברטסביל שבצרפת, מפיקים חשמל בעזרת... גבינה! כשמערבבים תערובת חיידקים מסוימת עם אחד מתוצרי ייצור הגבינה, מקבלים גז מיוחד שבעזרתו מזיזים את הטורבינות. אתם חושבים שזה אומר שהחשמל שלהם הוא חלבי…?

 »אוגרים חשמל - לפעמים יש ביקוש גבוה לחשמל, ולפעמים לא. בערב קר במיוחד בחורף, למשל, כולם רוצים להתחמם, וצריכת החשמל מטפסת. לעומת זאת, בסתם בוקר באביב, הביקוש יהיה נמוך. יש מי שמנצלים את הפערים האלה בשיטה חכמה: מכינים שני מאגרי מים גדולים, כשאחד נמצא בנקודה גבוהה משמעותית מהשנייה.  בזמנים של צריכה נמוכה, הם מנצלים את החשמל כדי לשאוב מים מהמאגר הנמוך ולהעלות אותו לגבוה. אחר כך, כשהביקוש עולה, משחררים מים מהמאגר הגבוה, ובעזרתו מייצרים חשמל נוסף בקלות!  

  »הנשיא האמריקאי ה-23, בנימין הריסון, היה הראשון להתקין חשמל בבית הלבן. אבל הוא מעולם לא נגע במתגים, כי הוא חשש להתחשמל (:

  »וגם תקלות יכולות לקרות... באחד מאיי הפיליפינים, אירעה לפתע הפסקת חשמל שניתקה את הזרם לארבעים מיליון בתים, כשביניהם הארמון המלכותי. כולם היו בטוחים שמדובר בפעולת טרור או בהפיכה - עד שהתברר שבמדובר בתקלה באחת מתחנות הכוח. צינור ששאב מי ים כדי לקרר את המערכת נסתם על ידי שאיבת חמישים טון של מדוזות!

 

התגובות שלכם

  • בן אל תבורי
    י"ז טבת תשע"ח
    מגניב
  • בת ציון בל אנג'
    י"ח טבת תשע"ח
    מעניין מאוד אני לו ידעתי תודה רבה לכם אסי וטוביה האלופים(ופולקע)
  • אשר
    י"ט טבת תשע"ח
    מעניין מאוד תודה
  • יוסי
    י"ט טבת תשע"ח
    100מם
    • לא רוצה שידעו :)
      כ"ז טבת תשע"ח
      מגניב יוסי (ובבקשה תשלחו את זה מחרתיים לפחות)