חכמולוגי
קוראים כותבים

מעורב ירושלמי- הענקים

  רבי קלונימוס קלמיש שפירא נולד בתרמ'ט בפולין,

צאצא לשני רבנים דגולים - רבי אלימלך מליז'נסק, והמגיד מקוזניץ. הרב ידע שפות רבות, וגם לנגן על כינור! בגיל צעיר הוא התמנה לאדמו'ר בעיירה פיאסצנה, והקים בה ישיבה. הוא היה מודאג מכך שהנוער מתרחק מהיהדות, וחיבר ספר חינוך ידוע בשם 'חובת התלמידים'.  

 

השואה פרצה. בגטו ורשה היו תנאים קשים, מחסור, רעב, וסכנת חיים מרחפת בכל רגע. ובתוך העולם האכזר הזה, האדמו'ר מפיאסצנה נסה לקיים חיים אמוניים עם קהל חסידיו. טישים, שיעורים, אפיית מצות בערב פסח... את סיכומי שיעוריו כתב בכתב ידו, והסתיר אותם בתוך כדי חרס. הנה דוגמה לרעיון שלו שכולנו יכולים לאמץ:

 

'אם רצונך לעבוד את ה' ולהעלות את עצמך מעלה, ולא תרצה להיות בשנת השבעים לחייך כביום הבר-מצווה שלך, עשה זאת אפוא: בכל שנה עשה לך מטרה . צייר (דמיין) בעצמך, אִם שמך ראובן למשל, איזה ראובן תהיה בשנה הבאה, מה יהיו השגותיו, עבודת ה' שלו, מידותיו וכל תוכנו. והראובן הדמיוני יהיה לך למִדה למדוד עצמך בו לאורך השנה. כמה חסר לך עוד להראובן הדמיוני, האם עבודתך ותיקון מעשיך של יום יום יספיקו להשלים את הראובן של השנה הבאה?'

 

מספר שנים אחרי השואה, בחפירות בהריסות גט ורשה, נמצאו באורח פלא הכדים עם דברי התורה שכתב. הם צולמו והובאו לחסידי פיאסצנה שהיו בארץ, שהוציאו אותם כספר 'אש קודש'. האדמו'ר איבד בשואה את בנו, בתו וקרובים נוספים, ובשנת תש'ד, נרצח גם הוא. אך הרעיונות שלו והתורה שלו נשארו איתנו, וממשיכים להיות מופצים ואהובים עד היום. ה' ייקום דמו!

 

התגובות שלכם

  • עילום שם
    כ"ו ניסן תשע"ט
    אימלא מדהים!!
  • אורה הויזר
    כ"ז ניסן תשע"ט
    דומה לחפירות ובהם מגלים היסטוריה
  • לא מגלה(בת)
    כ"ו ניסן תשפ"א
    מאלף
    • לא מגלה
      כ"ד ניסן תשפ"ב
      נכון