חכמולוגי
קוראים כותבים

מה צריך לעשות בשבת

 

 

 מה צריך לעשות בשבת

  

   

 

 

משל של המגיד מדובנא לפרשת כי תשא

 סוחר אחד, נקרא לו פנחס, נסע לארץ רחוקה.

הוא היה עסוק שם מבוקר עד ערב בפרנסה, אך התגעגע מאוד לאשתו וילדיו שנשארו בבית. אז, לא היה אינטרנט ולא מיילים, ולמכתבים לקח הרבה מאוד זמן להגיע. לכן כל יום ירד פנחס לנמל כדי לבדוק אם במקרה הגיע מישהו מעיר מולדתו, כדי לקבל דרישת שלום ולדעת מה קורה עם משפחתו.

 

יום אחד, כשטייל בנמל, את מי ראה? את מוישה, שכנו מסוף הרחוב! בשמחה רבה הוא הזמין אותו לביתו, נתן לו ארוחת צהריים, ואז התחיל לשאול אותו שאלות: מה שלום האישה, מה שלום הבן הגדול, מה שלום הבת הקטנה... אך מוישה לא היה מרוצה ממבול השאלות. 'תשמע, פנחס' הוא אמר 'נחמד לדבר אתך, אבל אני באתי לכאן לעשות עסקים! הזמן שלי יקר מאוד, עוד מעט אני צריך לחזור הביתה.'

פנחס התאכזב לרגע, אבל אז היה לו רעיון. 'אמור לי מוישה, כמה שווה לך שעת עבודה?'

'הממ... ארבעה מטבעות זהב, נראה לי' השיב מוישה.

'אז אני אשלם לך את הסכום הזה, ואתה תשב ותספר לי על המשפחה שלי, טוב?'

מוישה הסכים, והתחיל לענות על השאלות של פנחס. אך עברו רק כמה דקות, ומוישה התעייף. הוא סמך על נדיבות לבו של פנחס, והתחיל לנמנם בכסא... ולא רק זה, הוא עוד התעורר לרגע, וביקש מיטה כדי ללכת לישון יותר בנוחות!

פנחס, כמובן, ממש לא היה מרוצה. 'מה זה?!' הוא שאל. 'אני משלם לך כדי לדעת מה קורה אצלי בבית, ואתה מנצל את ההזדמנות כדי לישון?!'

 

ומה הנמשל?

הנשמה הרוחנית ירדה אלינו ממרום, ובמשך השבוע היא קשורה עם הגוף החומרי והעסוק שלנו.

הקב'ה, ששלח אותה אלינו משמים, מתגעגע אליה, ורוצה לדעת מה שלומה. לכן 'שילם' לנו את השבת, במאכל ובמשתה וברוגע, כדי שנקדיש את הזמן לטפח קצת את הרוחניות. נלמד, נדבר על דברים חשובים... אבל מי שמבזבז את כל זמנו בשבת בעיקר בשינה, מפספס את המטרה שלה!

 

 

 

 

 

 

התגובות שלכם

  • הדסוש
    י"ב אדר תשע"ו
    המשל והנמשל חמודים