חכמולוגי
קוראים כותבים

הענקים

 

 

 

 

ר' אריה לוין

 

 

 

 

מי לא שמע על ר' אריה לוין?

ר' אריה נולד ב-ו' ניסן תרמ'ה באורלה שבפולין. אחרי שלמד בישיבת וולוז'ין, עלה בגיל עשרים לארץ. הוא היה תלמיד מובהק של הראי'ה קוק, ולמרות שהיה גם תלמיד חכם גדול, הוא נודע בעיקר כגאון ב..חסד.

ר' אריה (כך הוא נודע בפי כל) בילה את ימיו בעזרה לכל מי שנזקק  - יתומים ואלמנות, עניים וחולים, וסתם אנשים שהיו בצרה. מדי שבת, בשרב ובשלג, הוא היה מבקר את האסירים בכלא המנדט הבריטי, ולכן זכה לכינוי 'אבי האסירים'.

יש אינספור ספורים על צידקותו של ר' אריה, טוב לבו ודאגתו לכל אחד ואחת! כדאי לכם מאוד לקרוא את הספרים של הסופר שמחה רז 'איש צדיק היה' ו'צדיק יסוד עולם'. ואם בא לכם דווקא קומיקס, תקראו את 'אריה ברחובות ירושלים' המקסים של עדי דוד.

 

ר' אריה לוין נפטר ב-ט' ניסן, לפני 47 שנה. יהי זכרו ברוך!

 

 

 

ספור קטן על גדול

 

 

ר' אריה חי בירושלים שלפני קום המדינה, כשהבריטים שלטו בארץ. באותה תקופה הם נהגו להטיל עוצר - כלומר לאסור על אנשים להסתובב ברחובות - ואוי לו למי שנתפס! ערב אחד, ר' אריה יצא לבקר אסיר שנכלא בבית המעצר, ולא שם לב שהבריטים הכריזו על עוצר. שני שוטרים, בהם אחד יהודי ואחד גוי, ראו את הרב הזקן הולך בדרך, ועצרו אותו. 'לאן אתה הולך?' שאל בחומרה השוטר הגוי.

 

'אני רק רוצה לבקר אסיר שנכלא בתא המעצר…' התנצל ר' אריה.

 

השוטר היהודי, שהכיר את הרב, ניסה לשכנע את הגוי שאין לרב שום כוונות רעות. לבסוף הוא הסכים לוותר ושחרר אותו לביתו. אלא מה? לר' אריה לא היתה שום כוונה לוותר על הביקור שלו! הוא התרחק מהשוטרים, וניסה להגיע לבית המעצר בדרך עוקפת, תוך שהוא מטפס על גדר. אולי הוא אפילו היה מצליח, אם לא היה נתקל שוב בדיוק באותם השוטרים…אופס!

 

השוטר היהודי חשש מה יעשה שותפו, אך להפתעתו, השוטר הגוי פנה אל הרב בכבוד ובחיבה, ונתן לו רשות ללכת לבית המעצר בדרך הרגילה, למרות העוצר.

 

'מה קרה?' שאל השוטר היהודי אחרי שהרב הלך. 'למה החלטת לאשר לו ללכת, ועוד אחרי שתפסנו אותו פעמיים?'

 

'כי ראיתי שהכוונות שלו טובות וטהורות' הסביר הגוי. 'בפעם הראשונה, חשבתי שאולי הוא מנסה להרוויח משהו, אולי כסף, אולי כבוד - ותארתי לעצמי שהוא ישמח מאוד ששחררתי אותו, וישוב לביתו מיד. אך כשראיתי שאחרי שנתפס הוא ממשיך לנסות להגיע לבית המעצר במסירות נפש - הבנתי שהוא באמת איש צדיק…'

 

 

 

 

   

  

התגובות שלכם

  • טליה.ערמי
    ט' ניסן תשע"ו
    חזק ויפה.
  • נעמה
    י"ט ניסן תשע"ו
    יפה מאוד