חכמולוגי
בלוג

מצור

   

 

מצור

  

 

שלום ילדים! כאן ד'ר פולקע, הסטוריון מומחה!

 

חשבתם פעם איזה פחד זה להיות במצור?

 

 

בימי קדם, ערים רבות היו מוקפות חומה, וכדי לכבוש אותן, הדרך היעילה ביותר היתה לשים עליהן מצור.

 

מצור לא רק אומר שצבאות מקיפים את העיר ולא מאפשרים הכנסת אוכל ומים. לצבאות הקדומים היו אמצעים שונים ומשונים כדי לצור על עיר עד שתכנע או תכבש...הנה כמה מהם:

 

 

 

* סוללה - הצבא היה בונה 'רמפה' של עפר שתתקרב לגובה החומות, ועליה היו מציבים כלי מלחמה אימתניים.

 

 

 

* מגדל מצור - בזמן שהצבא היה עסוק בכל הדברים האלה, מגיני העיר עמדו על החומה, וניסו להפריע להם ולפגוע בהם. כדי להגן על החיילים, נבנו מגדלים שהיו גבוהים יותר מגובה החומה, ומהם הצבא שסביב יכול היה לפגוע במגינים.

 

 

 

* חומת מצור - לעיתים נהגו להקיף את העיר בחומה נוספת, שמנעה לגמרי מהתושבים לצאת ומתגבורת להצטרף אליהם.

 

 

 

* קטפולטות ובליסטראות - ניסיתם פעם להעיף בארוחת הצהריים אפונים עם הכף שלכם? לא טוב  לשחק באוכל, אך בעקרון הפיזיקלי הזה השתמשו הצבאות הקדומים. בעזרת חיל הנדסה הם היו בונים מכשירים שהיו מסוגלים להעיף אבנים ענקיות מעבר לחומה, וכך לפגוע במגינים.

 

 

 

* איל ניגוח וצב - בעלי החיים האלה היו מאוד לא נעימים, לפחות אם ישבת בתוך העיר הנצורה...בסופו של דבר, אם העיר לא נכנעה, היה צריך להרוס את החומה ולפרוץ פנימה. איל הניגוח היה קרש עץ ארוך, שאל קצהו היה מחובר גוש מתכת גדול בצורה ראש אייל. הוא היה מחובר למתקן שאפשר לעשרות חיילים להכות בכוח אדיר בחומה, ולבקוע בה חורים. ומה עשו כדי שהמגינים לא יפגעו בחיילים? האייל היה מוגן בתוך מבנה שנקרא 'צב', שהיה בעצם כמו שריון גדול עשוי עץ ומתכת, ועטוף עורות בהמה שהיו עמידים בפני אש.

 

 

 

את המצור של הרומאים על ירושלים אנחנו זוכרים עד היום, וגם במלחמת השחרור הוטל מצור על העיר. עכשיו שירושלים בידינו שוב, נתפלל שבית המקדש השלישי ייבנה במהרה בימינו!

 

 

 

 

 

 

  

 

 

  

 

התגובות שלכם

  • כ
    כ"ג חשון תש"פ
    יפה