חכמולוגי
בלוג

בעל ה'אוהב ישראל'

 

 

 

רבי אברהם יהושע השל מאפטא - בעל ה'אוהב ישראל'

 

 

 

רבי אברהם יהושע השל נולד בשנת תקט'ו בז'מיגריד. הוא היה נצר למשפחות של רבנים גדולים, ולמד אצל רבי אלימלך מליז'נסק. הוא התמנה לרב באפטא שבפולין, ואחר כך ביאסי שבמולדובה. כעבור שמונה שנים, עזב את יאסי והתיישב במז'יבוז', עיירתו של הבעל שם טוב. הרבי מאפטא הוציא שני ספרים חשובים שנלמדים על היום: 'תורת אמת' ו - 'אוהב ישראל'. וכשם ספרו, הרב היה ידוע באהבתו הגדולה לעם ישראל. הרב נפטר בשנת תקפ'ה, ונקבר במז'יבוז', ליד קברו של הבעל שם טוב.

יהי זכרו ברוך!

 

 

סיפור קטן על גדול - השוחד הסודי

השבוע בארץ גושן, יוחנן מסתבך עם שוחד. מה זה שוחד? כשנותנים למישהו כסף או מתנה, ומצפים ממנו להחזיר טובה ולהעדיף את המשחד במשפט או בתחרות.

גם רבי אברהם יהושע השל נתקל פעם במקרה של שוחד, ומעשה שהיה כך היה.

בעל ה'אוהב ישראל', ישב בדין עם דיינים נוספים, כשבאו אליהם שני יהודים לדין תורה - משה ואברהם רבו, ודנו מי צודק במשפט - אך משה החליט שכדאי לו 'לעזור' לדיינים להחליט לטובתו, והוא נתן לכולם בסתר שוחד.  

הרב מאפטא הופתע מעט כשגילה שהדיינים כולם תומכים במשה, בעוד לרב נראה שדווקא אברהם צודק...הוא התווכח עימם שעות ארוכות, אך הם לא הצליחו לשכנע אותו בצדקתם.

'תשמע' לחש אחד הדיינים המשוחדים למשה בזמן ההפסקה 'אני רואה שהרב השל לא מוכן לשמוע אלינו. נראה לי שהדבר היחיד שאתה יכול לעשות זה לתת גם לו שוחד!'

'לרב השל?!' צחק משה 'אין סיכוי! הוא בחיים לא יסכים לקבל ממני אגורה!'   

'אז אל תתן לו ישירות' אמר הדיין המשוחד 'פשוט שים לו בכיס. תראה שזה ישפיע.'

וכך עשה משה. הוא ניגש בשקט למעילו של הרב, והניח בכיס סכום כסף גדול. הוא חזר למשפט כאילו לא קרה דבר, והדיונים נמשכו.

 

והנה, הפלא ופלא! הרב השל הרגיש פתאום איך כל הטיעונים של הדיינים האחרים נשמעים לו הרבה יותר מוצלחים! הוא לא הבין איך קודם התנגד אליהם כל-כך, ואילו עכשיו הם נשמעים לו הגיוניים למדי...חשב הרב מעט, והגיע למסקנה שמשהו כאן לא בסדר. 'רבונו של עולם!' הוא התפלל 'אני מרגיש שאיני שופט משפט צדק! פקח נא את עיני שאבין מדוע!'

 

והקב'ה שמע אל תפילתו. נזכר הרב שעליו להוציא משהו מכיס מעילו, ניגש לשם, וגילה את הכסף…'עכשיו אני מבין!' הוא קרא. 'תראו איזה פלא - התורה אומרת ששוחד מעוור עיני שופטים, ומסתבר שזה גם כשהם אפילו לא יודעים שהם קבלו את השוחד! רק הקיום של הכסף גרם לי לראות את המשפט אחרת…' והוא זרק את הכסף שהיה בכיסיו, חזר לדיון, ודן דין צדק!

 

 

 

 

התגובות שלכם

  • ננח נחמ נחמן מאומן
    כ"ג אייר תשע"ז
    מעניין מרגש