חכמולוגי
בלוג

הפרשן שהיה שר אוצר

  דון יצחק אברבנאל 

יצא לכם ללמוד את פרוש 'האברבנאל' בשיעור נביא או תורה?

אם כן, בוודאי הבנתם שהכותב היה תלמיד חכם גדול, אך האם ידעתם שהוא היה גם שר אוצר? 

השבוע, לפני חמש מאות ועשר שנים, נפטר רבי יצחק אברבנאל, הידוע גם כ'דון יצחק אברבנאל'.  אביו, רבי יהודה, היה שר האוצר של הנסיך המקומי, ובנו יצחק גדל בבית ששילב תורה וגדולה. הוא היה מלומד בכל ענפי המדע שהיו נפוצים אז - רפואה ואסטרולוגיה, כלכלה ועוד. כשגדל רבי יצחק, הוא היה שמח להקדיש את כל זמנו לתורה , אך מה לעשות שאביו כבר הזדקן, והנסיך קרא לו למלא את התפקיד?

 התקופה היתה תקופה קשה ליהודי האזור. אלה היו השנים שקדמו לגרוש ספרד, ודון יצחק אברבנאל עשה כמיטב יכולתו להשתמש בתפקידו הרם כדי לבטל את רוע הגזירה. אך הדבר לא הועיל, וגם הוא עצמו נאלץ לנדוד בין הגלויות - כשבכל מקום הוא זוכה להערכה מהשליטים המקומיים ומתבקש לייעץ להם. ולמרות כל עיסוקיו הרבים בחצרות המלוכה, הצליח דון יצחק אברבנאל גם לכתוב ספרים רבים, ביניהם את פרושו המפורסם לתנ'ך. יהי זכרו ברוך!  

   

ספור קטן על גדול

 כמובן שכשיהודי זוכה לכבוד מהשליט, יש תמיד אנשים בסביבה שלא אוהבים את זה...כך מצא את עצמו גם דון יצחק אברבנאל תחת מתקפה של שרים קנאים שניסו לשכנע את הנסיך שהיועץ היהודי שלו גוזל מקופת המדינה.

 'לא יכול להיות!' הצהיר הנסיך. 'אני סומך על ישרותו של דון יצחק לגמרי!' ובכל זאת, אחרי לחצים רבים, בקש הנסיך מיועצו היהודי לתת לו רשימה של כל כספו ורכושו האישיים, כדי שיוכל לבדוק ולהתרשם בעצמו.

 'בשמחה, אדוני הנסיך.' השיב דון יצחק ברוגע. 'אך אצטרך כמה ימים כדי לארגן את הרשימה. '

 כעבור מספר ימים, הגיש דון יצחק אברבנאל דף לנסיך, ועליו היה רשום סכום כסף מכובד למדי, אך נמוך בהרבה ממשכורתו של השר. הביט הנסיך בפליאה ביועצו. 'כתבת כאן כמה אלפי מטבעות זהב, והרי אני יודע שאתה מרוויח הרבה יותר! אני גם יודע שיש לך מספר בתים נאים ברחבי הממלכה, שדות ורכוש רב - ואיך כתבת סכום כה קטן?'

 'אתה רואה, אדוני הנסיך?!' התערבו בהתרגשות השרים הקנאים 'השר היהודי מנסה להסתיר ממך משהו!'

 'ברשותך, אדוני הנסיך, אסביר' אמר דון יצחק. 'בקשת לדעת כמה כסף ורכוש יש לי - והתשובה היא שאין לי דבר! אם המלך יחפץ, יקח בין רגע את כל הבתים והשדות, וגם את כספי...כך שבעצם, כל הרכוש שלי שייך למלך.'

 'אז מהו הסכום שכתבת בכל זאת?' שאל הנסיך בסקרנות.

 'אלה כספים שנתתי לצדקה, אדוני הנסיך' הסביר הרב 'הזכויות מהכסף הזה הם שלי באמת, ואיש לא יוכל לקחת אותם ממני… ' 

בתמונה - ספרו של האברבנאל

Abravanel Sefer Zebach Pesac?

 

התגובות שלכם

  • אמונה חיה שחור
    י"ד חשון תשע"ט
    יפה
  • מאיר שלמה אזימאוו
    ט' אדר תשע"ט
    הסיפור שפה מדבר על שמואל הנגיד
  • איילי
    ז' חשון תשע"ט
    וואו. מאלף בינה! איזו גדולה!!!
  • דורה
    ז' חשון תשע"ט
    מעניין,נחמד
  • 2309
    ז' חשון תשע"ט
    מילה אחת - וואו!!!
  • איילה המלכה 1
    ח' חשון תשע"ט
    מעניין