חכמולוגי
בלוג

בעלי חיים חשמליים

 שלום ילדים!  

כאן ד'ר פולקע, זואולוג מומחה!

 השבוע במעמול, שומה נועל את מכונת הזמן בבועה אלקטרומגנטית. נשמע לכם ששדות חשמליים קשורים רק להמצאות טכנולוגיות של בני אדם? אם כן, אתם טועים! שדות אלקטרו-מגנטים קיימים בטבע, בכל מקום שיש בו כוח חשמלי. וכיון שבגוף של בעלי חיים יש כוחות חשמליים, יש סביבם שדה אלקטרומגנטי! גם כדור הארץ עצמו הוא מגנט ענק, שיש לו שדה מגנטי.

 לכם, בני האדם, אין יכולת להרגיש את השדה האלקטרומגנטי, אך יש בעלי חיים שבהחלט חשים אותו! מה הם עושים עם היכולת הזאת? מיד תשמעו: 

 

» החוש השישי - מה משותף לכריש ולברווזן, הלא הוא הפלטיפוס המפורסם מאוסטרליה? לשניהם יש חוש אלקטרומגנטי מפותח, שבעזרתו הם מזהים את הטרף שלהם גם בלי לראות או לשמוע אותו. אם הברווזן מזהה שדה חשמלי קטן שנמצא באזור, הוא יודע שארוחת הצהריים מתקרבת! אך אם הוא מזהה שדה גדול, הוא יודע שיכול להיות שהוא עוד מעט יהפוך לארוחה של מישהו, ושכדאי לו להסתלק משם מהר... גם הכריש ודגים נוספים משתמשים בשיטה הזאת, וככל הנראה, גם בעלי חיים נוספים, כמו תרנגולי הודו. הידד! יש לי חוש שישי!

 

» קול קורא לנדוד - חשבתם פעם איך הציפורים יודעות לאן לנדוד? הרי אין להם לא gps ולא ווייז, ואפילו לא מפה! מדענים חושבים שהיכולת שלהם לחוש את השדה המגנטי של כדור הארץ היא המכוונת אותם ליעד. איך זה בדיוק עובד עדיין לא ברור, אך כשלקחו להקת ציפורים והפעילו לידה שדה מגנטי הפוך ומבלבל, הציפורים התחילו לעוף לכיוון הלא נכון… 

 

» זהירות, צלופח חשמלי - ויש מי שמייצר בעצמו זרם חשמלי למטרות צייד: הצלופח החשמלי הוא דג יחיד במינו. הוא מסוגל ליצור זרם חשמלי שהוא שולח אל תוך המים שסביבו, מה שמהמם את הטרף שלו ומאפשר לו לצוד אותו בקלות. בני אדם לא יכולים להתחשמל באופן חמור מהזרם, כי מדובר בזרם יחסית קטן, אך בהחלט לא נעים להכניס את היד לאקווריום שהדג שוכן בו ולחטוף שוק חשמלי!    

 

» זיהום אלקטרומגנטי - מסתבר שמלבד זיהום העולם בזבל ובחומרים רעילים ולא מִתכּלים, האדם הצליח לגרום לשיבושים בטבע גם על ידי השימוש שלו בשדות אלקטרומגנטיים מלאכותיים. חוקרים הראו שקרבה ל- wifi או לאנטנות סלולריות גורמת לצמחים לחלות במחלות שונות. יש הטוענים שהשימוש הרב בטלפונים ניידים גורם להעלמות הדבורים, מה שיכול לגרום לאסון סביבתי של ממש. בכל מקרה, שימוש רב במכשירים ניידים לא בריא משום בחינה - אז שימו את הפלאפון בצד, ולכו לשחק בחוץ! 

 

 

התגובות שלכם

  • חרדון מצוי
    א' אלול תשע"ז
    החרדונים האחים שלי אוהבים ערוץ מאיר!!!!!!!
    • חרדון מידברי
      ב' אלול תשע"ז
      גם אני חרדון אבל מידברי
  • סוכן X
    ג' אלול תשע"ז
    מגניב
  • אינון
    כ"ח אב תשע"ז
    מעניין מאוד!!!!!!!!!!!
    • יואל מוס
      כ"ט אב תשע"ז
      אתה צודק מאוד ינון
  • חנון ז'בותינסקי
    ל' אב תשע"ז
    יאלה ערוץ מאיר!!! חולה עליכם