חכמולוגי
בלוג

בתי כנסת

 שלום ילדים!  

כאן ד'ר פולקע!

 השבוע ב'הכל בחסד', מתגייסים לבניית בית כנסת לזכר גלעד שאער הי'ד. באיזה בית כנסת אתם מתפללים? גדול? קטן? חדש? ישן? בארץ ובעולם יש אלפי בתי כנסת, שלחלקם יש סיפורים מיוחדים מאוד! הנה כמה דוגמאות:

 

 » בית כנסת העתיק ביותר באירופה.  בית הכנסת הישן-חדש (האלטנוישול) בפראג שבצ'כיה נבנה לפני 750 שנה, ועדיין פעיל! על קיר בית הכנסת יש את מילות 'שמע ישראל' בזהב טהור, מתנה שהעניק הקיסר הרומי פרדיננד השלישי ליהודים שעזרו לו במלחמה. אם השם פראג נשמע לכם מוכר, יכול להיות שזה בגלל הגולם מפראג, שיצר המהר'ל. יש האומרים שעד היום, שרידי הגולם נמצאים בעליית הגג של בית הכנסת...בכל אופן, בית הכנסת זכה להגנה מיוחדת. למרות שהנאצים כבשו את פראג במלחמת העולם השניה, וכידוע, הם נהגו להשמיד את בתי הכנסת, האלטנוישול נשאר לעמוד על כנו.

 

 » בית הכנסת הגדול בארץ . בבית המדרש של חסידות בעלז שבירושלים, מתפללים מדי שבת וחג כ-5000 איש! בארון הקודש הענק שוכנים שבעים ספרי תורה, ששוכבים זה לצד זה. הבניין המרשים נישא לגובה של 20 מטר, והוא מזכיר מעט את מבנה בית המקדש. אך לא מדובר בסתם מבנה גדול - בית המדרש נבנה כהעתק מדויק של בית הכנסת של העיירה בעלז שבגליציה, שהושמד בשואה. האדמו'ר מבעלז עצמו היה שותף בבנייה, שארכה לא פחות מ-16 שנה!

 

 » מחווה לכבאים. בית הכנסת המרכזי בניו יורק, 'אהבת חסד', נבנה לפני כ-150 שנה, ונחשב לאחד המבנים המיוחדים וההסטוריים בעיר הגדולה. אך לפני כעשרים שנה, שריפה פרצה בבניין. הגג עלה כולו באש, ורק התושייה של הכבאים הצליחה להציל את המקום הקדוש! כשבית הכנסת שופץ, המתפללים הקדישו פינה מכובדת לכבודם של הכבאים האמיצים.

 

 » בית הכנסת שעשה עלייה. במוזיאון יהדות איטליה שבירושלים קיים בית כנסת ש'הועבר' מהעיירה האיטלקית הקטנה קולניאנו ונטו. בית הכנסת נוסד לפני כ-400 שנה, אך מאוחר יותר, יהודי העיירה עזבו את המקום, ובית הכנסת נשאר שומם.

לפני כ-50 שנה, החליטו חברי הקהילה האיטלקית בארץ להביא את בית הכנסת ארצה. הם הביאו את ארון הקודש ואת הריהוט, ושחזרו את צורת המבנה. אפשר לבקר בבית הכנסת במסגרת הביקור במוזיאון, אך הוא גם משמש לתפילה, על פי נוסח התפילה המיוחד והנדיר של יהודי איטליה.  

 

התגובות שלכם

  • חסויה
    ז' אלול תשע"ז
    ממש מענין ויפה
    • רינה
      ז' אלול תשע"ז
      נחמד ומעניין אהבתי....
    • *
      כ"ב תמוז תש"פ
      על האלטנוי שול: הוא נקרא בעצם 'על תנאי' במבטא חסידי והתנאי הוא שהוא יהא הבית כנסת עד לבניית ביה'מ. ואומרים שהגולם מפראג יקום בתחיית המתים בזכות עזרתו לעם ישראל ואף ינתן לו כושר הדיבור אף כאשר לא ייעלם. ומסופר שהקצינים הגרמנים ימ'ש עלו לגג הבית כנסת לראות את הגולם ואז התחילו לשמוע יריות והם ברחו משם כל עוד רוחם בם
  • מירב..
    ז' אלול תשע"ז
    מגניבב! לא ידעתי..
  • שירה
    ז' אלול תשע"ז
    מאד מעניין ויפה מוסיף מידע למאגר...
    • רוני בת ציון
      ז' אלול תשע"ז
      שירה...........יש מצב את מכירה אותי?
  • גליוה
    ז' אלול תשע"ז
    ממש מענין
  • חסוי
    ח' אלול תשע"ז
    מי שמכיר את המרכז החב'די 770 בנוי יורק שידע שזה המבנה שיש לו הכי הרבה העתקים בעולם!!! הבית כנסת הזה שייך לחסידות חב'ד ומבקרים בו המון אנשים העתק המדויק ביותר של בית הכנסת נמצא בכפר חב'ד בארץ
  • הודיה
    ט' אלול תשע"ז
    מענין פשוט.....