חכמולוגי
בלוג

על דבש ודבורים

 שלום ילדים!  

 כאן ד'ר פולקע, זואולוג מומחה!

חברי מעמול נלחמים כל שבוע נגד המזימות של זומזום הרשע, אבל השם 'זומזום' מזכיר לי דווקא בעלי חיים חשובים מאוד - הדבורים, כמובן! ולכבוד ראש השנה המתקרב, בואו תשמעו כמה עובדות מרתקות על החרקים המופלאים האלה, ועל הדבש שהן מייצרות.

 

» המבנה החסכני ביותר - ידעתם שכוורת הדבורים היא המבנה היעיל ביותר בטבע? את הטענה הזאת טענו כבר לפני אלפי שנים, אך רק בתקופתנו זה הוכח באופן מתמטי. אם תיקח כמות מסוימת של שעווה, ותרצה לבנות איתה את הבניין בעל הנפח הכי גדול, הכוורת עם צורת המשושים האופיינית תהיה אלופת היעילות!

 

» המסלול החסכוני ביותר - מתמטיקאים גם המציאו את 'בעיית סוכן המכירות'. כשאדם צריך לעבור בין שישה בתים במיקומים שונים, איך הוא יכול לעשות את זה בדרך המהירה ביותר? הבעיה הזאת מורכבת יותר ממה שזה נשמע, ואפילו מחשבים מתקשים לעיתים לפתור את הבעיה! אך הדבורה הקטנה דווקא מסוגלת לחשב את המסלול הקצר ביותר בין הפרחים שהיא מאבקת, והיא היצור היחיד הידוע בטבע שיש לו את היכולת הזאת.

 

» מוח מתאים למשימה - בכוורת, לכל אחת יש תפקיד. יש דבורים פועלות, יש דבורים שומרות, ויש כאלה שמוציאות את הדבורים המתות החוצה... במהלך החיים שלהן, הדבורים עושות לעיתים 'הסבה מקצועית', כלומר משנות את התפקיד שלהן. ולמרבה הפלא, מבנה המוח שלהן משתנה בהתאם. הוא אפילו חוזר להתנהג כמו מוח 'צעיר' יותר, גם כשהדבורה כבר מבוגרת!

 

» קטן אבל מדהים - בכלל, מוח של דבורה מסוגל לאגור ולעבד המון מידע, ולפעול בהתאם! לדבורה חוש ריח מדהים, עיניים שמסוגלות לראות מראות וצבעים שאנחנו לא מסוגלים, ויכולת תקשורת מופלאה בעזרת ריקודים שונים. היא מסוגלת לנווט בעזרת השמש, ואם היא מתחבאת מאחורי העננים, יש לה קולטנים מיוחדים שמגלים  איפה בדיוק היא מסתתרת. ואת כל זה ועוד תפקודים רבים ושונים עושה הדבורה בעזרת מוח שגודלו כגרגר שומשום...

 

» קטנות, אך חיוניות - לא רק לצורך הדבש שהן מייצרות הדבורים חשובות כל-כך. הן גם מאבקות 80% מגידולי המאכל של האדם, ובלעדיהן, פשוט לא יצמחו פירות! יש מקומות שמסיבות שונות הדבורים נעלמות מהם, ומדובר באסון אקולוגי של ממש.

 

» דבש, המאכל המושלם - דבש הוא התוצר היחיד של חרקים הנאכל על ידי האדם, ומדובר במוצר מדהים ממש. הוא מכיל את כל אבות המזון הנצרכים לחיים, עוזר לרפא פצעים ומחלות שונות, ולא מתקלקל לעולם! שלא נדבר על זה שאין כמו כפית דבש כדי להמתיק את היום...

התגובות שלכם

  • מני
    כ"א אלול תשע"ז
    איפה זמזום מוזכר בתורה
  • דוד
    כ"א אלול תשע"ז
    מדהים
  • טליה דהאן
    כ"א אלול תשע"ז
    מגניב בטרוף