חכמולוגי
בלוג

הגאון מוילנה

 על רבי אליהו בן שלמה זלמן שמעתם? אולי לא, אבל על הגאון מוילנה, המכונה 'הגאון החסיד', הגר'א (הגאון רבי אליהו) או פשוט 'הגאון' , סביר להניח ששמעתם הרבה. הגר'א נולד לפני כמעט שלוש מאות שנה, והדעות חלוקות אם נולד בליטא או בווילנא. בכל מקרה, כבר בילדותו הוא היה עילוי של ממש: בגיל שש דרש כבר בבית הכנסת, בגיל תשע התחיל ללמוד קבלה, ובגיל עשר, למוריו כבר לא היה מה ללמד אותו, והוא החל ללמוד לבדו.

 ספורים רבים מסופרים על התמדתו, וכנראה שכך הגיע להיות אחד הגדולים בכל הזמנים.

 הגר'א היה בקיא בכל סוגי הלימוד, וגם במה שנקרא 'חכמות חיצוניות', כמו מתמטיקה, מוזיקה, ביולוגיה ועוד. כבר בחייו הוא הוכר כגאון אדיר ובעל סמכות, אפילו על ידי החסידים מתנועת החסידות, שאליה התנגד מאוד.

 ולמרות שמבחינה היסטורית הגאון מוילנא שייך לתקופת 'האחרונים', רבנים גדולים מחשיבים אותו כאחד 'הראשונים' שחיו לפני תקופתו.

 הגר'א רצה מאוד לעלות לארץ ישראל, אך לא עלה בידו. הוא שלח קבוצה של תלמידים שעלתה לארץ אחרי מותו, והיא התחילה את תהליך העלייה והגאולה שאנחנו נמצאים בתוכה עד עצם היום הזה.

 הגר'א נפטר בי'ט תשרי, בעיצומו של חג הסוכות, כשהיה בן 77. יהי זכרון ברוך!  

 

 סיפור קטן על גדול - מבחן על מסכת סוכה

 גם בחושך, וגם כשלא יהיו להם ספרים. אחד התלמידים החליט ללמוד את מסכת סוכה, ולאחר ששינן היטב, בא לרבו ובקש שיבחן אותו.

 אך למרות שהתלמיד ידע את המסכת יפה, הוא לא יכול היה לעמוד באתגרים של הגר'א…'אמור לי' שאל הגר'א 'כמה מחלוקות יש במסכת בין רבי מאיר לרבי יהודה? ובין רבי עקיבא לרבי טרפון? ומה מספר המחלוקות בין אביי לרבא?' התלמיד ניסה לשחזר, אך דרגת הבקיאות שלו והזכרון שלו פשוט לא עמדו במשימה! לכן הגר'א ענה ופרט את המחלוקות אחת לאחת. ואז הוא אמר דבר תורה מרתק:

 'אם מונים את מספר הסוכות הפסולות שדנים בהם בתלמוד - בירושלמי, בתוספתא ובבבלי - מגיעים ל-85, שזו הגימטריה של המילה סכה, בכתב חסר.

 ואילו מספר הסוכות הכשרות שדנים בהם, הוא 91, כמניין סוכה בכתיב מלא…'

 בזמננו, אם מישהו רוצה לבדוק כמה פעמים מוזכרים עניינים בתלמוד, הוא יכול להשתמש בגוגל, אך הגר'א ידע את הדברים רק בעזרת התמדתו וזכרונו המופלא. איזו בקיאות מדהימה!

 

  

התגובות שלכם

  • מאיה
    כ"א תשרי תשע"ח
    סיפור יפה מאד, מישהו יכול להמליץ לי על איזה ספר טוב בבקשה?
    • במבה
      כ"א תשרי תשע"ח
      מאיה, בת כמה את? יש לי הרבה ספרים יפים להמליץ לך עליהם, אבל זה תלוי בת כמה את...
  • חננאל פרידמן
    כ"א תשרי תשע"ח
    נחמד
  • תהילה
    כ"א תשרי תשע"ח
    סיפור יפה, ומאיה איזה ספר יש הרבה למה הוא קשור.?
  • *
    כ"ב תמוז תש"פ
    הגר'א לא באמת התנגד לחסידים, פשוט התלמידים שלו המציאו על החסידים סיפורים, כגון שסעדו יחד עם רבם בתשעה באב אלא שלא ציינו שזה היה תשעה באב שחל בשבת והצום נדחה
  • ישראל
    כ' תשרי תשפ"א
    אשמח שמישהו ישלח לי סיפור של הגרא עם הלולב
  • j;jiihlb
    כ"ד סיון תשע"ח
    אנחנו לא בגאולה לצערנו אלא בגלות המרה . וכל מי שחושב שהקמת המדינה היא הגאולה , הוא טועה בהחלט.