חכמולוגי
בלוג

חומה ומגדל

  ישובי 'אינסטנט'

כמה זמן לוקח להקים יישוב? אם עניתם 'המון זמן' אתם צודקים, כמובן. אבל לא לגמרי... לפני כשמונים שנה, החלה תקופת 'חומה ומגדל', בה הוקמו עשרות יישובים, וכל אחד מהם הוקם כמעט בן לילה! אז מה הסיפור?

 

בשנת תרצ'ו ( 1936) ערביי ארץ ישראל פתחו בגל פרעות נגד היהודים. הבריטים, ששלטו אז בארץ, לא ממש תמכו במתיישבים... הם הוציא נגדם 'ספר לבן' בו הוגבלו מאוד האזורים שבהם היה מותר ליהודים לשבת.

 מה לעשות? שלמה גור, חבר תנועת 'ההגנה', חשב על רעיון מבריק.

 'בואו נקים שרשרת שלמה של יישובים בארץ, במקומות מרוחקים' הוא הציע, 'ככה נקבע עובדות בשטח, ונצליח לקבל לידינו יותר אדמות מארץ ישראל! אם נהיה פרושים במקומות רבים, זה גם יעזור לביטחון שלנו.'

 'אבל איך נקים כל כך הרבה יישובים?' הוא נשאל 'הרי ערביי האזור יבואו ויעשו נגדנו פרעות, וגם הבריטים יעצרו אותנו!'

 שלמה כבר חשב על הבעיה הזאת. 'נקים יישובים במהירות רבה' הוא הציע. 'ממש בתוך יום! ככה הערבים והבריטים לא יספיקו להפריע לנו. כדי לשמור עליו נקים קודם כל את אמצעי הביטחון - מגדל שמירה, וגדר עץ מלאה חצץ שתחסום את כדורי הרובים של הערבים. אחר כך נוכל להשלים את כל השאר...'

 וכך היה. במשך שלוש שנים הוקמו 52 יישובים בשיטת 'חומה ומגדל'. בכל יישוב חבורת אנשים התגייסה למשימה, הכינה את כל מה שאפשר היה להכין מראש, ותוך יום הועמד המגדל ונבנתה החומה סביב. היישוב הראשון שהוקם כך היה 'תל עמל', שנקרא היום 'ניר דוד', והוא היה היישוב היהודי הראשון בעמק בית שאן. כך הוקמו קיבוצים ומושבים לרוב, כמו טירת צבי ושדה אליהו, כפר רופין ובית אורן.

(ועכשיו משימה: מי יכול לבנות דגם של יישוב חומה ומגדל ממקלות ארטיק או קפלות? אתם מוזמנים לנסות, ולצלם את היצירה שלכם, ואנחנו נפרסם את התמונות היפות ביותר ממש כאן!)

התגובות שלכם

  • שולמית עמוס
    כ"ד כסלו תשע"ח
    מאד מענין
  • ננח נחמ נחמן מאומן
    כ"ד כסלו תשע"ח
    יפה ומענין
  • שילת אשוש
    כ"ז תשרי תשע"ט
    יפה מאד