חכמולוגי
בלוג

בעלי חיים זוהרים

 שלום ילדים !  

  חג האורים בו אור הנרות זהר בכל לילה, הסתיים.  אך האים ידעתם שבעולם הטבע יש כאלה שיודעים להאיר במשך כל השנה?

 כחמישים קבוצות שונות של בעלי חיים זוהרים בחושך, וזה בדיוק הזמן לספר לכם כמה עובדות על הפנסים החיים האלה!

  איך זה קורה? בגופם של בעלי החיים הזוהרים מצוי חומר בשם לוציפרן, ואנזים שיודע לפרק אותו. כאשר החומר מתפרק, הוא יוצר זוהר. 

קרדיט תמונה: Mike Lewinski from Tres Piedras, NM, United States, Lupines and Fireflies No. 3 (14319911789)CC BY 2.0

Lupines and Fireflies No. 3 (14319911789)

 

 »גחליליות - המפורסמות מבין בעלי החיים הזוהרים הן הגחליליות. אם תסתובבו בטבע בלילה, אולי תוכלו לראות נקודות אור קטנטנות שמתעופפות סביב. הגחליליות משתמשות באור שלהן כדי למצוא בן זוג, והן מתקשרות באמצעות הבהוב אור לפי קצב מאוד מסוים. לכל מין של גחלילית יש את ההבהוב המיוחד לה. בדרום מזרח אסיה אפשר למצוא עצים בהם עשרות אלפי גחליליות מנצנצות יחד במקהלה...עד כד כך שדייגים מקומיים משתמשים בעץ הזוהר כמגדלור. 

 

»אי שם בלב הים - קרני השמש מגיעות עד לעומק של שמונים מטר לתוך הים, אך משם והלאה יש חושך שרק הולך וגובר. ובמעמקים החשוכים, חיים דגים ויצורים ימיים רבים שזוהרים בחשיכה. למען האמת, אם הייתם צוללים שם, הייתם מרגישים כאילו אתם צופים בריקוד סטיקלייטים בחודש ארגון... הם משתמשים באור שלהם כדי לצוד טרף, כדי לבלבל טורפים, וכדי למשוך בני זוג.  

 

»חיידקים זוהרים - לחלק מהדגים יש איברי תאורה משל עצמם, וחלק 'מארחים' חבורת חיידקים זוהרים שעושים עבורם את העבודה. לדגי הפנסים, למשל, יש אברי תאורה מתחת לעין בהם חיים מיליארדי חיידקים מאירים! האור שהם מפיצים הוא החזק ביותר מבין בעלי החיים הזוהרים. הם מסוגל 'לכבות את הפנס' בעזרת עפעף מיוחד שסוגר עליו, וכך יכולים להבהב.

 אך החיידקים הזוהרים לא חיים רק בגופם של בעלי חיים. הם נמצאים גם באופן עצמאי בתוך מי הים, ובלילות חשוכים אפשר לראות אותם גורמים למי הים לזהור. הם נצמדים לדופן של ספינות, ובעזרתם היו לא מעט טייסים שהצליחו לאתר ספינה אבודה בחושך… 

 

»גם אנחנו זוהרים - מסתבר שגם בני האדם מקרינים אור! אמנם רק על משה רבינו נאמר שקרנו פניו, אך כולנו מפיקים אור מסויים. הבעיה היא שאין לנו יכולת קליטה כדי להבחין בו, ורק אם מצלמים אותנו בעזרת מצלמה שרגישה פי אלף מהעין שלנו, אפשר לראות שכולנו בעצם זוהרים…. 

 

 

התגובות שלכם

  • גוטמן רחל
    ג' טבת תשע"ח
    טוב לדעת פעם בחיים אבל זה מאד יפה יום טוב
  • אביטל
    ה' טבת תשע"ח
    דרך אגב למי שמענין אותו (כמוני) יש את פטרית 'אש השועל' ששמשה כתאורה בצוללת. ביוש!
    • אלקס טידי
      י"ג טבת תשע"ח
      ממש מעניין
  • אראל הממממלללךךך
    י"ג טבת תשע"ח
    את אלופה
  • רחלי אסרף
    ט"ו טבת תשע"ח
    מגניב!!!