חכמולוגי
בלוג

הרמבם

 השבוע, בכ' טבת, חל יום פטירתו של אחד מגדולי ישראל בכל הזמנים: רבי משה בן מימון, המכונה 'הרמב'ם'. על הביטוי 'ממשה עד משה לא קם כמשה' שמעתם? לפי האמרה הזאת, מאז משה רבינו ועד ימי הרמב'ם, לא קם עוד גאון וצדיק בדרגתו!

 

הרמב"ם

קרדיט תמונה: Limor Noahהרמב'םCC BY-SA 4.0

 הרמב'ם נולד לפי 882 שנה בקורדובה שבספרד, ובעקבות רדיפות של השלטון, משפחתו נדדה בעולם. הם עברו במרוקו, וגם עלו לארץ  ישראל, אך לאחר זמן מה השתקעו במצרים.

 הרמב'ם היה רופא מפורסם, עד כדי כך ששימש כרופא בבית המלוכה במצרים! אך עיקר פרסומו הוא בספריו, ובעיקר בספרו 'משנה תורה', המכונה גם הי'ד החזקה. מדוע? כיוון שלחיבור האדיר הזה יש ארבעה עשר כרכים. אלפי פירושים נכתבו על הספר במשך הדורות, והוא הפך לאחד מספרי היסוד של היהדות. בנוסף, הרמב'ם כתב פירוש למשנה, את הספר 'מורה נבוכים' ועוד ספרים רבים אחרים ומופלאים! דמותו של הרמב'ם מוכרת ברחבי העולם כולו, לא רק אצל היהודים. יהי זכרו ברוך!

 

 סיפור קטן על גדול  

 כשהרמב'ם שימש כרופאו האישי של מלך מצרים, היו רבים שקינאו בו, והם פנו למלך בעניין. 'מדוע הוד מלכותו מעסיק רופא יהודי?' הם שאלו. 'הרי יש רופאים מוסלמים טובים ומעולים! למשל הרופא כמון. הוא בוודאי לא יודע פחות מהרמב'ם…'

 'אתם יודעים מה?' השיב המלך. 'אני מוכן לבדוק את הנושא. קראו לשני הרופאים!'

 הרמב'ם והרופא המוסלמי כמון התייצבו לפני המלך.

 'אני עומד להעמיד אתכם במבחן' הוא אמר. 'אני רוצה שכל אחד מכם ישקה את השני ברעל. אתם יכולים להתגונן בעזרת סמי מרפא, ומי שיצליח להרוג את השני  - סימן שהוא רופא גדול מרעהו! אותו אקח לי כרופא אישי.'

 אוי ואבוי! איזה מין מבחן... אך כך קבע המלך! נקבע שהראשון שיורעל יהיה הרמב'ם. רקח הרמב'ם תרופה כנגד רעל, וציווה על תלמידיו שמיד אחרי בליעת הרעל ישכיבו אותו על הרצפה, וישקו אותו בתרופה. וכך היה - הרופא המוסלמי רקח רעל חזק, אך תלמידיו של הרמב'ם עשו כפי שציווה, וברוך ה', התרופה עזרה! כעבור מספר ימים הרמב'ם התאושש וחזר לתפקידו.

 וכעת, היה על הרמב'ם להרעיל את הרופא המוסלמי... כמון נרעד כולו. הוא ידע איזה גאון הרמב'ם, והיה בטוח שהוא ירקח רעל חזק במיוחד.

 כמון לא ידע זאת, אך הרמב'ם טחן מספר ירקות, ערבב אותם עם שמן ותבלינים לא מזיקים, והכין מהם משקה בעל מראה מוזר. אחר כך יצא מחדרו, ונתן לכמון לשתות את הנוזל. כשראה הרופא הערבי שלא קורה לו דבר, הוא היה בטוח שהרעל ישפיע רק אחרי זמן. אולי הוא ישפיע יותר עם מזון מסוים שאוכלים? כמון המבוהל הרעיב את עצמו במשך מספר ימים, ופחד גדול מילא את לבו. בסופו של דבר, כעבור שבוע, הוא פגש את הרמב'ם.

 'מה שלומך?' שאל הרמב'ם, 'אתה נראה לי חיוור…' הרופא המוסלמי שמע את הדברים ונבהל, ומרוב חולשה ופחד, צנח ומת.

 'אתה ניצחת בתחרות!' אמר מלך מצרים בשביעות רצון לרמב'ם. 'מה הרעל שנתת לו?'

 'חלילה וחס שאתן לאדם רעל, אדוני המלך!' אמר הרמב'ם. 'ידיעותיי ברפואה נועדו לעזור ולא להזיק! אני נתתי לו בסך הכל כמה ירקות ותבלינים. הרופא כמון מת בגלל פחדיו ודמיונות השווא שלו, ולמעשה, הוא הרג את עצמו…'

 

התגובות שלכם

  • איתן רודרמן
    כ' טבת תשע"ח
    סיפור מוכר.
  • חחחחחחחחחחח
    כ' טבת תשע"ח
    אני מכיר את זה! זה מאוד יפה!!!!
  • חחחחחחחחחח
    כ' טבת תשע"ח
    ביום חמישי תהיה ההילולה של אדמו'ר הזקן!!!!!!
    • חסוי
      ג' טבת תשע"ט
      תהיה רציני אתה בערוץ מאיר
  • NOA
    כ' טבת תשע"ח
    very good !!!
  • חיכעיחלךף,
    כ' טבת תשע"ח
    יפה למרות שלא קראתי נפרגן
  • נעה
    כ' טבת תשע"ח
    זה יפה ממש!
  • כרמי דור
    כ"א טבת תשע"ח
    יאללה איזה צדיק