חכמולוגי
בלוג

אוניית התקווה

 

השבוע בניידת החלומות, יונתן והדס מנסים עדיין לשחזר את סיפור ההעפלה. הרבה סיפורים מרתקים קשורים למבצעי ההעפלה הנועזים, והיום נספר סיפור קטן על עורך הדין הרולד כץ.

 הרולד היה יהודי אמריקאי צעיר בשנים שאחרי מלחמת העולם השניה. הוא שירת בחיל הים האמריקאי, וכשהמלחמה נגמרה, הוא הלך ללמוד משפטים באוניברסיטה מכובדת מאוד. אך אז הגיעו השמועות מאירופה על גורל היהודים, על מחנות הריכוז ושאר האירועים הנוראיים של השואה. 'איך זה יכול להיות?' שאל הרולד את חברו היהודי 'אנחנו היינו פה במלחמה בתנאים מצוינים. לא היה חסר לנו כלום. ואחינו היהודים באירופה סבלו כל-כך... ועכשיו, הבריטים החצופים אפילו לא נותנים להם לעלות לארץ! אנחנו חייבים לעשות משהו כדי לעזור להם…!'

 הרולד וחברו החליטו לעזוב את לימודי המשפטים, ולהתנדב יחד עם כמעט מאתיים יהודים אמריקאים להשיט את אוניות המעפילים. הרולד היה רב החובל של האניה 'התקווה'. במבצע סודי הם שיפצו את האנייה, שבדרך כלל היתה משיטה מטעני בננות ועשרים מלחים, והכשירו אותה להכיל 1200 מעפילים... הם הצליחו להגיע לחופי איטליה, ושם העלו את ניצולי השואה. רק כשהרולד ראה אותם ושמע את הסיפור מפיהם, הוא התחיל להבין באמת מה הם עברו… על הסיפון היו גם ילדים, ילדים שגדלו בלי ילדות אמתית, בלי הורים ובלי בית. הרולד אהב אותם מאוד. הוא לקח אותם לסיפון, ושיחק אתם.

 ניצולי השואה חיכו כבר להגיע לארץ, אך כשהאניה הגיעה לחיפה היא נתפסה על ידי הבריטים, והמעפילים נשלחו לקפריסין. גם הרולד, שלא גילה לבריטים שהוא אזרח אמריקאי, נשאר אתם. בסופו של דבר, היהודים הורשו לעלות ארצה.

תמונת האונייה:

אוניית מעפילים התקוה

 

 הפרשה השפיעה על חייו של הרולד מאוד. הוא חזר ללימודי המשפטים ונהיה עורך דין מצליח מאוד בארצות הברית, אך הוא הבין שיש בחיים דברים חשובים יותר מאשר הצלחה חומרית... הוא עלה לארץ עם משפחתו, וזכה לראות נכדים ונינים. ואחת מבנות משפחתו אפילו התחתנה עם הנכד של אחת הילדות הקטנות, ניצולות השואה, שהוא השיט באנייה 'התקווה'...

  

התגובות שלכם

  • מימי
    כ"ג שבט תשע"ח
    יש לכם טעות רשום יונתן ותמר במקום יונתן והדס
    • אילה - עורכת תוכן
      כ"ג שבט תשע"ח
      שלום מימי. את צודקת. תיקנו עכשיו בזכותך. תודה רבה!
  • איילת השחר
    כ"ג שבט תשע"ח
    מעניין
  • נעמי חנה
    כ"ד שבט תשע"ח
    מעניין מאוד!
  • מתני'ה יחזקאל
    כ"ו שבט תשע"ח
    חחחחחחחחחחחחחחחח
  • תהילה פוגל
    ב' אייר תשע"ח
    אילה עורכת תוכן- אני לא מצליחה לראות את התמונה
  • רעות כץ
    ל' שבט תשע"ח
    הסיפור יפה אין עליכם ערוץ מאיר המושלם