חכמולוגי
בלוג

רבי אברהם אבן עזרא

 פירוש ה-'אבן עזרא' הוא אחד הפירושים המוכרים לתורה ולנביאים, וכנראה שגם אתם נתקלתם בו בשיעורים בבית הספר. אך מי היה ר' אברהם אבן עזרא, או בקיצור, הראב'ע ?

 ובכן, הראב'ע נולד בטולדו שבספרד בשנת ד' תתמ'ט, לפני 928 שנים. התקופה היתה תור הזהב של יהדות ספרד, והוא היה מקורב לענקי רוח אחרים כגון רבי יהודה הלוי. אחרי עשרות שנות מגורים בספרד, הוא עזב את המקום, והחל לנדוד ברחבי העולם. הוא ביקר באנגליה, צרפת, ויש אומרים שהגיע גם לאפריקה ולארץ ישראל. במה עסק האבן עזרא? יותר קצר יהיה לענות במה לא עסק... בין השאר הראב'ע היה פרשן, משורר, רופא, פילוסוף, אסטרונום ואפילו מתמטקאי שכתב ספרי חשבון! אם תהיתם מי כתב את 'כי אשמרה שבת', למשל, נגלה לכם שזה היה רבי אברהם אבן עזרא. אך למרות כשרונותיו הרבים, האבן עזרא נתקל בקשיי פרנסה, ולא כולם העריכו את גדולתו. עד כדי כך שבאחד משיריו כתב שאם ימכור נרות, העולם לעולם לא יחשיך... הראב'ע נפטר בר'ח אדר בהיותו בן 75, והשאיר לנו אוצר גדול של חכמה. יהי זכרו ברוך!


 חידות קטנות של גדול 

 האבן עזרא היה חריף שכל במיוחד, ולכן הפעם, במקום סיפור, נביא כמה מהחידות שלו.

 פילנדרום הוא משפט שאפשר לקרוא אותו גם מהסוף להתחלה, והראב'ע המציא כמה וכמה כאלה. הנה דוגמה קטנה: 'אבי אל חי שמך למה מלך משיח לא יבא?' נסו אתם לכתוב משפט כזה! זה הרבה יותר מסובך ממה שזה נראה.

  ושימו לב לחידה הבאה, שהפתרון שלה הוא השם 'יעקב'.

 עשירית הכף בראש השם

 עשירית הכף באחריתו

 והשנית בחשבון כף

 בחסרון כף ומחציתו

 והאות השלישי כף

 ותבוא עד תכונתו.

  איך הוא הגיע לזה? אתם מוזמנים לגלות את התשובה לבד. נגלה לכם רק ש'כף' יכולה להיות האות כ', וגם הגימטריה של המילה 'כף', שהיא 100…

  

התגובות שלכם

  • רעות כץ
    ל' שבט תשע"ח
    יפה מעניין ומרתק תודה לכם ערוץ מאיר המושלם
  • חחחחחחחחחח
    ל' שבט תשע"ח
    יש עוד משפט 'פלינדרום' שהוא בעצם תשובה לשאלה שבמשפט ה'פלין דרום' שערוץ מאיר כתבו. והוא:'דעו מאביכם כי לא בוש אבוש,שוב אשוב אליכם כי בא מועד'!
  • ל יעט
    ל' שבט תשע"ח
    מגניב
  • אמונה המלכה
    א' אדר תשע"ח
    מעניין