חכמולוגי
בלוג

אמיל זולא

 שלום ילדים !   

  השבוע, לפני 127 שנה, נולד בצרפת אמיל זולא.  הוא היה אחד הסופרים האהובים ביותר, וקהל גדול קרא את ספריו.

EmileZola

אמיל זולא 

אך אז, התפרסמה פרשה שזעזעה את כל תושבי צרפת: מרגל התגלה בין קציני הצבא! לא היה ידוע בדיוק במי מדובר, אך החשד נפל על אלפרד דרייפוס, שהיה הקצין היהודי היחיד מבין הקצינים. לא היו שום הוכחות אמיתיות לכך שהוא הבוגד, אך בכל זאת הוא נשפט ונמצא אשם... הקהל הצרפתי התפרע וצרח כנגד 'המרגל' היהודי, וגם לממשלה ולתקשורת היה ברור שהוא הבוגד. דרגותיו של דרייפוס נקרעו ממנו בטקס משפיל, והוא הושם בכלא נורא על אי קטן. המרגל האמיתי, נוכל בשם אסטרהאזי, המשיך להסתובב חופשי.

 למזלו של דרייפוס, היו אנשים שראו עד כמה המשפט מעוות וההוכחות שהובאו נגדו מומצאות. עיתונאי יהודי בשם ברנאר לזר היה הראשון שהגן על דרייפוס, והוא העביר את החומרים שגילה לאמיל זולא. זולא היה בטוח שדרייפוס באמת אשם, כמו רוב הצרפתים באותם ימים, אך אחרי שקרא והבין שכל ההוכחות מזויפות, הוא הזדעזע. לא ככה צריכה להתנהל מדינה חופשית וישרה! ככה מתנהל משפט צדק?! הוא התיישב וכתב את המסמך שפרסם אותו יותר מכל: מכתב גלוי לממשלה בשם 'אני מאשים!'

  מכתבו של אמיל זולא התפרסם בעיתון קטן, כי שאר העיתונים לא רצו לפרסם אותו. אך העיתון נחטף מהמדפים, וכולם קראו את דבריו של זולא, הסופר האהוב. ב'אני מאשים', זולא הראה בצורה בהירה וברורה איך אנשי הצבא זייפו את ההוכחות נגד דרייפוס והגנו על המרגל האמיתי, והכל מפני שהוא יהודי!

 המאמר של אמיל זולא שינה לגמרי את דעת הקהל. פתאום כולם היו בעד דרייפוס, ובסופו של דבר, אחרי משפטים חוזרים, הוא זוכה מכל אשמה והוחזר למדרגתו בצבא. כיום, הנינה של אמיל זולא מסתובבת בעולם ומספרת על דמותו המיוחדת והישרה של סבא רבה שלה, ונחשו מי היא אחת מחברותיה הטובות ביותר? נינתו של אלפרד דרייפוס!

 

התגובות שלכם

  • רחלי
    כ"ו אדר תשע"ח
    יפה
  • שמי המלא
    כ"ו אדר תשע"ח
    יפה מאד זה מאד מעצים ומעשיר בידיעות
  • חדוה
    כ"ו אדר תשע"ח
    זה היה במעמול (=
    • הראל
      כ"ו אדר תשע"ח
      צודק יש משהו