חכמולוגי
קוראים כותבים

סיפורים מקום המדינה

 

 

 

  גיא אוני

  

 

מה אתם אומרים - מיהי 'אם המושבות'? אם עניתם 'פתח תקווה', אתם כמעט צודקים - אבל לא לגמרי!

 

המושבה הראשונה שהוקמה היא דווקא 'גיא אוני', שכיום מוכרת בשם ראש פינה. היא הוקמה מספר שבועות לפני פתח תקווה (בבוקר לח בשנת תרל'ח...) על ידי יהודים שיצאו מהיישוב היהודי בצפת, ורצו להתפרנס מחקלאות, במקום מכספי תרומות. הם קנו חלק מאדמות הכפר הערבי ג'עוני שלמרגלות צפת, וניסו לעבד את האדמה.

חיי החלוצים היו לגמרי לא פשוטים! הם סבלו מקדחת, רעב ובצורת, וגם מחוסר ידע בענייני חקלאות, ובסופו של דבר נאלצו לעזוב את המקום.

 

אך אל דאגה - כעבור ארבע שנים, קבוצת יהודים מרומניה בראשות דוד שוב קנתה את המקום מחדש. העולים החדשים הגיעו באוניה לביירות שבלבנון, ובמסע רגלי מפרך על חמורים הגיעו לגיא אוני הנטושה. 'בואו נחליף את שם המקום ל'ראש פינה',' אמר אחד מהם 'על שם הפסוק  - אבן מאסו הבונים היתה לראש פינה!'

 

וכך היה. מאז המושבה התפתחה וגדלה, ונלקחה תחת חסות הברון רוטשילד. הוקמו בה בית כנסת ובית ספר יהודי ראשון בגליל, ואפילו בית מלון. היום ראש פינה היא עיירה מקסימה, ובתי המושבה העתיקים הפכו לצימרים מיוחדים במינם. הרחוב העתיק של פעם שוחזר, והפך לפנינת תיירות עם נוף גלילי מדהים וסיפור ציוני מדהים עוד יותר. בטח חלוצי גיא אוני היו נהנים לראות את עם ישראל גר ומטייל במושבה שכל כך התאמצו להקים! 

 

 

 

 

התגובות שלכם