חכמולוגי
בלוג

ושבו בנים לגבולם

 כפר עציון

הסיפור שלנו היום הוא הכי ציוני שיש: סיפורו של הקיבוץ כפר עציון. היום יש במקום מדשאות גדולות ובתים יפים, חדר אוכל ובית כנסת מפואר, ובקיצור, הוא מקום מקסים ופורח עם נוף מדהים. אך לא תמיד היה כך…

 על ההרים הגבוהים שמדרום לירושלים, ניסו להקים יישוב כבר משנת 1927. היישוב נקרא 'מגדל עדר', אך הוא ננטש כעבור שנתיים בלבד, עם פרוץ פרעות תרפ'ט. שש שנים אחר כך נעשה ניסיון חדש ליישב את המקום אך כעבור שנה הפרעות התחדשו, והמתיישבים נאלצו לעזוב שוב ... רק אחרי שבע שנים חזרה למקום קבוצת יהודים, רובם ניצולי שואה, שהקימו במקום קיבוץ דתי בשם כפר עציון.

 השנה היתה תש'ג, חמש שנים לפני קום המדינה, והקיבוץ הקטן פרח. למרות קשיי החלוצים, והקור בחורף ביישוב הכי גבוה בארץ ישראל, הוקמו רפת, מחצבה, בית מרגוע (סוג של בית מלון) ובית כנסת. קול צחוקם של מעל חמישים ילדים הדהד בשדות ובמטעים, והכל היה נהדר. עד שנפתחה מלחמת השחרור…

 כפר עציון, ועוד שלושה יישובים אחרים בגוש עציון, היו חיץ בין צבאות ערב לירושלים, ואחת הפעולות הראשונות של האויב היתה לנתק אותם משאר היישוב העברי. האמהות והילדים הועברו למנזר בירושלים, והגברים ומעט נשים נשארו בגבורה לשמור על הקיבוץ.

 אך ב-ד' אייר תש'ח, נשמעה בקשר קריאה איומה - 'המלכה נפלה!' זה היה הצופן לומר שגוש עציון וכפר עציון נכבשו, וכל הלוחמים (מלבד ארבעה שהצליחו לברוח) נהרגו...הנשים שחיכו במנזר הפכו בן לילה לאלמנות, וילדיהם ליתומים.

 בין הילדים האלה היה ילד שובב בשם חנן (שאביו דווקא ניצל) שאחר כך נודע כרב חנן פורת. הוא גדל עם חבריו לקיבוץ, ומאז שהיה קטן, היה נחוש לשוב הביתה לכפר. כשגוש עציון שוחררה במלחמת ששת הימים, כעבור 19 שנה, הבחור הצעיר ביקש מראש הממשלה לחזור לקיבוץ החרב. איך אפשר היה לסרב לאלה שהקריבו את יקיריהם למען המדינה בתש'ח? 

כך הוקם כפר עציון מחדש, ואתם מוזמנים להגיע למרכז המבקרים המרתק שיש שם, לראות סרט המספר את סיפור הגבורה של המקום, ולהתפעל איך אחרי כל כך הרבה שנים, שבו בנים לגבולם! 

PikiWiki Israel 5853 Kfar Etzionקרדיט תמונה: יובל קופרמן. אבן המספרת על מלחמת העצמאות על יד האלון הבודד שבגוש עציון

 

התגובות שלכם

  • מרים
    ג' תשרי תשע"ט
    וואו מעניין באמת לבוא לשם...סיפור יפה!
  • רוני גביזון
    ג' תשרי תשע"ט
    מרגש... ושבו בנים לגבולם...
  • איל אפרתי
    ג' תשרי תשע"ט
    יפה