חכמולוגי
בלוג

חיזוי מזג אוויר

 השבוע מתחילים לבקש 'ותן טל ומטר לברכה'. גשם הוא באמת ברכה ענקית ואי אפשר לחיות בלעדיו, אבל הרבה יותר נוח להיות מוכנים לבואו מאשר להתפס במבול בלי מטרייה...
את מזג האוויר חשוב לחזות לא רק מטעמי נוחות. הצבא, למשל, צריך לדעת באיזה תנאי שטח יילחמו החיילים, אנשים שרוצים לארגן פעילות בחוץ צריכים לדעת אם זה אפשרי, ובארצות שיש בהם פגעי טבע כמו הוריקנים, מדובר בעניין של חיים ומוות ממש!

 אז הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם על חיזוי מזג האוויר.

  • אומנות עתיקה - כבר בימי קדם, אנשים ניסו לחזות את מזג האוויר. הם השתמשו במידע שצברו על צורת העננים וכיוון הרוח, ולפעמים גם חזו בכוכבים...עד כמה הם צדקו? כנראה שהצליח להם מדי פעם, אבל בסך הכל, המורה היתה נותנת להם 'טעון שיפור'.

  • הטלגרף המושיע - ספרנו לכם כאן בעבר על המצאת הטלגרף ששינתה את פני העולם, וגם בחיזוי מזג האוויר היה לה חלק חשוב. כדי לחזות באופן יותר מדוייק, יש צורך במידע שמגיע מרחוק במהירות גבוהה, וזה בדיוק מה שהטלגרף אפשר. החזאי המודרני הראשון היה קצין בחיל הים הבריטי בשם פרנסיס ביופורט, שבעזרת המידע שהגיע אליו פיתח את הבסיס למדע המטאורולוגיה, חיזוי מזג האוויר. כמו שקורה לא פעם, אנשים בסביבתו צחקו על הרעיונות המשונים שלו, אך בסופו של דבר מדעני התקופה אימצו את שיטותיו. כך גם חיל הים הבריטי, שנעזר בתחזיות שלו כדי להציל ספינות מסופות וסערות.

בתמונה: דיוקן של פרנסיס ביופורט

Sir Francis Beaufort by Stephen Pearce

 • זמנים מודרנים - היום עומדים לרשות החזאים אמצעים משוכללים הרבה יותר ממה שהיו לביופורט! לווינים חגים בחלל ומדווחים מלמעלה על תנועת העננים בכל רגע. בלוני חיזוי נשלחים לשמים כדי למדוד לחצי אוויר, לחות, מהירות רוח ועוד. רדארים מיוחדים אוספים גם הם מידע רלוונטי, וגם המוני תחנות חיזוי על פני הקרקע מוסיפים נתונים ומדידות משלהם. בסך הכל, כמיליון נתונים שונים נאספים בכל יום! ומה עושים עם כל המידע הזה? מחשבי ענק עם יכולת חישוב מדהימה משתמשים בשיטת החיזוי הנומרלי שפותח לפני כמאה שנה, ומאפשרים חיזוי מדויק בהרבה ממש שהיה אי פעם!

בתמונה: תחנת חיזוי בהר וזוב שבאיטליה. צילום: Michal Osmenda

Michal Osmenda from Brussels, Belgium, Weather station on Mount Vesuvius (2437693238)CC BY-SA 2.0

Weather station on Mount Vesuvius (2437693238)

 • פרפר שגורם להוריקן?  ובכל זאת, החיזוי עדיין לא מדוייק לגמרי. כנראה שגם אתם סתם נסחבתם עם מטריה כשהשמש המשיכה לזרוח, או נרטבתם מהגשם שהחזאים לא הצליחו לנבא...למרות כל הטכנולוגיה, מזג האוויר תלוי בכל כך הרבה גורמים שונים שמשתנים בכל רגע, שקשה לנבא אותו במדוייק. מדען אחד הסביר שאפילו פרפר אחד שמנפנף בכנפיים בדרום אמריקה יכול לגרום בעקיפין לשרשרת התרחשויות שיגרמו להוריקן בניו יורק...לתופעה הזאת קוראים כאוס, והיא כנראה נועדה להזכיר לנו שהיכולות שלנו מוגבלות בהחלט, ואין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמים! אז בואו נתפלל שהקב'ה ישלח לנו שנה גשומה וברוכה. 

Maria 2017-09-20 0238Z (Coastline-less)

התגובות שלכם

  • יויו.
    ט' חשון תשע"ט
    מגניב יש פה הרבה דברים חדשים כל הכבוד לערוץ מאיר
  • אבישי לחיאני
    ט' חשון תשע"ט
    מגניב
  • מני רבינוביץ
    ט' חשון תשע"ט
    משעמם!!
  • הנסיכה חצוית הדם
    ט' חשון תשע"ט
    אדיר!!!!!
  • איילה
    י"ב חשון תשע"ט
    מגניב ,מיוחד
  • חסוי
    י"ב חשון תשע"ט
    מני זה לא יפה לומר את זה!!!! אני דווקא חושבת שזה ממש מעניין!!!!!
  • אמונה חיה שחור
    י"ד חשון תשע"ט
    מגניב!