חכמולוגי
בלוג

הדיונה הגדולה באשדוד

 השבוע, לפני 63 שנה, אישר שר האוצר לוי אשכול את הקמתה של העיר אשדוד. אולי נראה לכם מוזר לטייל לעיר - אך באשדוד יש פנינת טבע מדליקה וכיפית שמתאימה לכל המשפחה, והיא מומלצת מאוד: הדיונה הגדולה! 

בתמונה: הדיונה הגדולה. קרדיט: MathKnightAshdod-dune01CC BY-SA 3.0

 

Ashdod-dune01

חונים בתחנת הרכבת אשדוד עד הלום, והולכים לכיוון עצי השקמים הגדולים שנותנים יופי של צל. שם תוכלו לאכול פיקניק ולהתכונן למסע שלכם בדיונות! חפשו את סימון השבילים הירוק שהולך לכיוון דרום, והתחילו ללכת. לאחר זמן קצר, תראו את הדיונה הגדולה (שבעברית נקראת חולית) מתנשאת מולכם. וואו! איזה גובה! מרחוק היא לא נראית גבוהה כל כך...ועכשיו, מתחילים לטפס, צעד צעד בחול העמוק. קצת קשה, אך כשמגיעים למעלה, מתחיל הכיף! קופצים, רצים ומתגלגלים על החול הרך, עד שמגיעים למטה, ואז מתחילים מהתחלה (: חובבי הטבע ביניכם יוכלו להעסיק את עצמם גם בחיפוש עקבות של בעלי חיים בחול: נחשים קטנים, חיפושיות ולטאות משאירים טביעות אופייניות בחול, ומעניין למצוא אותם ולנסות להבין איך נוצרה הצורה המיוחדת.

 והנה משהו שאולי לא ידעתם על חול הים בישראל: הוא מגיע מאתיופיה ומסודן הרחוקות! החומר העיקרי בחול הים הוא הקוורץ, שנוצר מאבני גרניט שמתבלים ומתפוררים. הגרגרים נישאים בעזרת הנילוס דרך מצרים עד הים התיכון, וזרמי הים מביאים אותם אט אט עד אלינו!  

 שתי אזהרות: שימו לב והזהרו מאופנועי שטח וטרקטורונים שנמצאים לפעמים באזור, ושימו לב גם לטלפונים הניידים ושאר חפצי הערך! לחפש טלפון שנפל ונקבר בדיונת החול זה יותר גרוע מלחפש מחט בערמה של שחת! 

התגובות שלכם

  • הלל חנה
    כ"ד אייר תשע"ט
    הייתי שם! מקום מקסים!
  • מוריה כצמן
    כ"ד אייר תשע"ט
    לאילה עורכת תוכן, יהיה השנה(או מתי שהו בקרוב) עונה חדשה של מעמול? בבקשה שכן! אני מאוד אוהבת את הסרה הזאת!
    • אילה - עורכת תוכן
      כ"ח אייר תשע"ט
      שלום מוריה. לצערנו השנה לא תצא עונה חדשה של מעמול
  • מישהוא
    י"ג סיון תש"פ
    יפה שם מאוד
  • תמרוש המלכה
    כ"ו אייר תשע"ט
    אני גרה באדוד אני גרה מול הדיונה