חכמולוגי
בלוג

תכנית 11 הנקודות בנגב

 קבלו רשימה של 11 יישובים:

בארי, גלאון, חצרים, נירים, כפר דרום, קדמה, משמר הנגב, אורים, נבטים, שובל ותקומה.

מה לדעתכם משותף ביניהם?

אם אמרתם שכולם נמצאים בנגב - קבלו שתי נקודות. ואם גם ידעתם שכל היישובים האלה עלו יחד על הקרקע, בלילה אחד דרמטי, אתם ממש אלופים!

 כיום ברור לנו שהנגב הוא חלק ממדינת ישראל, אך בשנת תש'ו, שנתיים לפני קום המדינה, זה לא היה המצב. הבריטים, שתכננו לחלק את ארץ ישראל בין היהודים לערבים, החליטו לחזור בהם מהחלטות קודמות ולתת את אדמות הנגב לערבים. בנגב כולו ישבו אז מעט מאוד אנשים, וכמעט כולם היו בדואים. 

 הנהגת היישוב החליטה לעשות מעשה: הם יקימו 11 נקודות התיישבות חדשות בנגב, ידאגו לחיבור שלהם למים (בעיה קשה בנגב) וכך ישכנעו את האומות שהנגב שייך לנו! באותו זמן הבריטים לא הרשו ליהודים להקים יישובים, ולכן התכנית היתה צריכה להתבצע בסודיות מוחלטת

 הם פנו לארגונים שונים שעסקו בהתיישבות ובקשו מהם להתארגן בחשאי להקמת יישוב חדש, אך אפילו לאנשי הארגונים הם לא גילו להיכן הם עולים! התכנית נקבעה למוצאי יום הכיפורים, הרי מי יעלה על דעתו שליהודים יש כוח להקים יישובים אחרי הצום המעייף?

וכך, בשעת לילה מאוחרת, המבצע החל. שיירות של מכוניות יצאו לעבר נקודות היישוב שנקבעו. כאלף איש הגיעו לנגב, עם מאתיים משאיות ועליהם ציוד להקמת יישובים. המסע עבר בשלום, והבריטים לא גילו במה מדובר ולא עצרו את השיירות. גדרות תיל הוקמו, צריפים וציוד פורקו מהמשאיות, וגם מגדלי שמירה. ברוך השם, עוד 11 יישובים הוקמו בארץ ישראל!

בתמונה: עליית הקיבוץ נירים במסגרת המבצע חטיבת הנגב - 1 - ישובי שער-הנגב - קיבוץ נירים - עליית 11 הנקודות בנגב-135571

  והרעיון עבד. הנהגת היישוב דאגה לחבר את היישובים לצינור מים, וברחבי העולם ראו והתפעלו איך ליהודים יש יכולת ליישב גם את הנגב הצחיח. הנגב צורף בחזרה למפת החלוקה, ואם תרצו, תוכלו לנסוע ולבקר ביישובים ובמושבים הפורחים שקמו השבוע, לפני 72 שנה!    

התגובות שלכם

  • אהרון המלך
    ד' שבט תש"פ
    ראשון