חכמולוגי
בלוג

עליית בני המנשה

 השבוע, בז' חשוון, חל 'יום העלייה', בו מדברים על חשיבות העלייה לארץ ישראל.

קיבוץ הגלויות שהתרחש מאז קום המדינה הוא כמעט נס גלוי - מיליוני יהודים, צאצאיהם של היהודים שהתפזרו בכל רחבי העולם אחרי חורבן בית שני, הגיעו תוך מספר שנים לארץ ישראל. ממש הגשמת חזון הנביאים!

אך היום נספר לכם על עלייה עוד יותר מופלאה - של שבט בני המנשה, שיצאו לגלות אפילו מוקדם יותר, עם חורבן בית המקדש הראשון.

 בצפון מזרח הודו, יושבים אלפי בני שבט קוקי-צ'ין-מיזו. על פי המסורת שלהם, הם צאצאים של שבט מנשה, שיצא לגלות לפני כ-2700 שנה יחד עם עשרת השבטים! הם עברו דרך סין ואפגניסטן של זמננו, ובסופו של דבר הגיעו להודו. 

  זקני השבט מספרים שבמהלך הדרך הארוכה שעברו, נלקחו מהם ספרי התורה שהיו איתם, ולכן אין בידי השבט תורה כתובה. אך מנהגים יהודיים יש בהחלט! במסורת שעברה מדור לדור דרך מי שמכונה על ידם 'כהן', עברה האמונה בא-ל אחד, שמירת שבת, ברית מילה, שלושת הרגלים ועוד. גם סיפורים אודות יציאת מצרים וקריעת ים סוף עברו מאב לבן. 

 כשהשמועה על הקמת מדינת ישראל הגיע לבני השבט, ההתרגשות היתה רבה. בסופו של דבר הם כתבו מכתב לראש הממשלה גולדה מאיר, ספרו לה מי הם, ובקשו לעלות לארץ. אך עד לפני עשרים שנה, איש לא התייחס לבקשות ברצינות. ואז מיכאל פרוינד, עוזר צעיר של ראש הממשלה נתניהו, מצא מכתב בקשה - והחליט לבדוק במה מדובר. הוא נסע לאזור, וגילה אלפי אנשים שטוענים שהם אחינו האבודים, בני עשרת השבטים! מיכאל השתכנע, ולימד את בני השבט את ההלכה הנהוגה כיום, שנכתבה במשנה ובגמרא הרבה אחרי שהם גלו מהארץ.

כיום כ-3000 מבני השבט כבר עלו לישראל, והם גרים בעיקר בבית אל ובחברון, ובחבל התענכים הקרוב לעפולה, שהיה בנחלת שבט מנשה! אלפים רבים נוספים מחכים שיגיע תורם, וכך יוכלו להגשים את המנון השבט העתיק שהם שרים כבר אלפי שנים: 'תודה לא-ל, תודה לא-ל, אחי יהודה מחזיר אותי לארץ זבת חלב ודבש…' 

התגובות שלכם

  • עדן ההודית
    ד' כסלו תשפ"ב
    גם אני מבני מנשה
  • דוד
    ז' חשון תש"פ
    וואי לא ידענו בשבילנו זה חדש תודה לערוץ מאיר
  • משהי מלוד
    ז' חשון תש"פ
    ואי ואי איזה מדהים תודה ערוץ מאיר
    • עוד מישהי מלוד
      י' חשון תש"פ
      מעניין מי את..ואם אני מכירה אותך..
  • ???? ????????
    ז' חשון תש"פ
    וווווואאאאאאווווו
  • רחלי
    ז' חשון תש"פ
    מדהים!!!!!!!!!!!!!! ואווו.....
  • נויה דשא
    ז' חשון תש"פ
    ואוווווווו
  • צוריאל אינאייב לוי
    ח' חשון תש"פ
    איזה יפה זה כל הכבוד ערוץ מאיר.