חכמולוגי
בלוג

הידעת - המצאות חדשניות

 היום מציינים ברחבי העולם את 'יום כדור הארץ'. יום זה נקבע במטרה להעלות מודעות לחשיבות הרבה שבשמירה על כדור הארץ, למעננו ולמען הדורות הבאים.

earth

 Image by WikiImages from Pixabay 

כולנו יכולים לתרום את חלקנו במאמץ לשמירה על הכדור המופלא שעליו אנו חיים.  בין אם מדובר במחזור, צמצום צריכת מוצרי פלסטיק, או שימוש מחדש בחפצים בהתנהלות היום יומית שלנו.

 היום נספר לכם על כמה המצאות חדשניות אשר באמצעותן אנו יכולים לצמצם את הפגיעה בכדור הארץ ולשמור על איכות הסביבה.

 • בקבוק מים אכיל -  בכל שנה נצרכים ברחבי העולם כ-50 מיליארד (!) בקבוקי מים מפלסטיק.

בעוד חלקם עשויים מפלסטיק שאינו מתכלה ומשחרר חומרים רעילים, ישנם בקבוקים העשויים פלסטיק הניתנים למחזור, אך התהליך דורש אנרגיה רבה ומבזבז כמות מים גדולה מאוד. 

בשל הבעייתיות הגדולה של השימוש בבקבוקי פלסטיק (המתכלים רק לאחר 700 שנה!) מוחות רבים מנסים למצוא פתרונות חדשניים לאחסון המים. עד עכשיו פיתחו בקבוקים מקרטון, אלומיניום, פלדת אל חלד ועוד, אך לדעתנו הפתרון המגניב ביותר הוא ההמצאה הבאה -  בקבוק מים אכיל!

רודריגו גרסיה גונזלס, סטודנט לעיצוב מספרד, יחד עם שותפיו פייר פסליאר וגוליאמו קושה, המציאו בשנת 2015 ציפוי מיוחד עשוי אצה, המהווה תחליף לבקבוקי הפלסטיק. הם הצליחו לצפות את המים ולכלוא אותם במעין בועה שקופה עשויה מאצה, תוך שימוש בטכניקה מעולם הבישול המולקולארי, טכניקה הנקראת 'ספריפיקציה' שעד אז לא נעשה בה שימוש עבור ציפוי כמות גדולה יחסית של מים.

כדור מים

 קרדיט תמונה: Image by Lars_Nissen from Pixabay 

 אז איך שותים כדור מים אכיל? ראשית מקלפים את הקליפה החיצונית (שנועדה לשמור על הכדור סטרילי ונקי לשתייה), מכניסים את הכדור לפה ונותנים בו ביס קטן,  הביס משחרר את תכולת המים הישר אל תוך חלל הפה. אמנם עדיין לא מייצרים בקבוקים אלו בייצור המוני, אך מי יודע, אולי בעתיד נזכה לראות אותם גם כאן בארץ!

 • מר גלגל אשפה  mr. trash wheel - במשך 20 שנה שמע ג'ון קלט את שותפיו לעבודה מעירים הערות על כמות הלכלוך והזבל הנמצאים במי הנמל בעיר מגוריהם בולטימור שבמדינת מרילנד בארצות הברית.  כשיורד בבוליטמור גשם, הזבל הזרוק ברחובות נסחף יחד עם המים אל תעלות הניקוז, ומשם מגיע לנמל ומזהם אותו.

ג'ון החליט שהוא מחפש פתרון יצירתי לבעיה, ולאחר מחשבה רבה המציא את 'מר גלגל אשפה' - גלגל מים נייד לאיסוף זבל.

Mr. Trash Wheel (27582099121)

 בתמונה: מר גלגל אשפה. קרדיט תמונה: Matthew BellemareMr. Trash Wheel (27582099121)CC BY-SA 2.0

השימוש בכוח גלגל המים לביצוע פעולות שונות נעשה בבולטימור (וברחבי העולם) במשך מאות שנים, אך החידוש של ג'ון הוא השימוש בו לפתרון בעיית הזבל.  גלגל המים של מר זבל מפעיל מסוע גדול אשר בתחתיתו יש מעין 'שיני מתכת' העוזרות לתפוס את הזבל מהמים ולהעלות אותו על גבי המסוע. בצידו השני של מר גלגל אשפה יש מכולה ניידת ואליה מגיע כל הזבל הנאסף  על גבי מסוע. את המכולה ניתן להחליף באחרת כאשר היא מגיעה לתפוסה מלאה. 

מעניין שלמר גלגל אשפה יש חשבונות טוויטר ואינסטגרם פעילים, עם למעלה מ-20 אלף עוקבים! וזאת בנוסף למאות התיירים הבאים לצפות בו מדי שנה, ויכולים לקנות מוצרים ממותגים של מר גלגל אשפה. 

 • כפות אכילות -  כשאנו בבית קל יותר להשתמש בכלים רב פעמים ובכך לשמור על הסביבה, אך כשיוצאים לפיקניק זה כבר מורכב יותר. חברת founcyspoon שבאנגליה חשבה על פתרון ויצרה כפות אכילות  בטעמים שונים: מלוח, שוקולד וחריף.

כפות אכילות

 בתמונה: כפות אכילות. קרדיט תמונה: Image by Founcy Spoon from Pixabay

הכפות מיוצרות מחומרים טבעיים בלבד (קמח ומלח) ואינן מכילות סוכר, חומרים משמרים או צבעי מאכל.  אם לא רוצים לאכול את הכפות, אפשר פשוט להשאיר אותם להתכלות בטבע, כי בניגוד לפלסטיק - הכפות הללו מתכלות במהירות ואינן פוגעות בסביבה כלל.

עלות הכפות אמנם גבוהה יותר מכפות חד פעמיות (עלות כל כף היא קצת פחות מ 2 ש'ח) אך הן הרבה יותר טובות לסביבה.

 • מחזיכוס -  מכירים את הסיטואציה הבאה?

מזגתם לכם מים בכוס פלסטיק, שתיתם לרוויה, והנחתם אותה על השולחן לשימוש חוזר מאוחר יותר. כעבור שעה, אתם חוזרים לשולחן כדי למלא שוב את הכוס, אך כעת על השולחן ישנן עוד שלוש כוסות נוספות. אתם לא יודעים איזו מהן היא הכוס שלכם, ולכן לוקחים לעצמכם כוס חדשה לגמרי? אתם לא לבד.  הנער לביא ינקלוביץ זיהה את הבעיה, ופיתח לה פתרון מבריק!

לביא

לפני שנים מספר השתתף לביא בתוכנית 'אבא ליום אחד' (תוכלו לצפות בפרק בהשתתפותו כאן). מאז צילומי התוכנית הספיק לביא לפתח המצאה חדשה ומגניבה - המחזיכוס!

כשהתחילה מגפת הקורונה בארץ, לביא, שהיה אז בן 14, החליט שהוא רוצה לנצל את הזמן שלו לעשייה חיובית. הוא שם לב, שכוסות פלסטיק רבות מתבזבזות מידי יום, רק בגלל שהמשתמש לא יודע לזהות את הכוס שלו מבין שאר הכוסות, הנראות כולן אותו הדבר.

בעזרת מדפסת תלת מימד ביתית שקיבל לכבוד בר המצווה שלו, הדפיס לביא את ה'מחזיכוס' - מעין כוסית המתלבשת על חלקה התחתון של כוס השתייה החד פעמית.  'המחזיכוס' מגיע בצבעים שונים, כך שכל אחד מבני הבית מקבל מחזיכוס בצבע אחר, אותו הוא מלביש על גבי כוס חד פעמית אחת בלבד מידי יום, וכך הוא יכול להשתמש באותה הכוס לאורך כל שעות היום, לזהות אותה בקלות מבין כל הכוסות האחרות ובכך לצמצם את צריכת הכוסות שלו ושל משפחתו, לחסוך כסף ולעזור לסביבה! כל הכבוד ללביא על ההמצאה הנפלאה!

התגובות שלכם

  • אני
    י' אייר תשפ"א
    מעניין לא ידעתי
  • הללי רחל
    י' אייר תשפ"א
    רובוט חמוד
  • שילת רם
    י' אייר תשפ"א
    יפה מאוד לא ידעתי
  • רוני
    י' אייר תשפ"א
    וואי ממש יפה כל הכבוד!
  • אחיה דויטש
    י' אייר תשפ"א
    יפה
  • אמציה
    י' אייר תשפ"א
    יפה מאד
  • אילה
    י' אייר תשפ"א
    גדול לביא אתה גאון
  • חסויה
    י' אייר תשפ"א
    יש לי כמה דברים 1 לא הבנתי איך אמורים לאכול את האצות של הבקבוק 2 לביא באמת גאון כמו שמישהו כתב פה 3 לאילה עורכת תוכן- מתי יוצא עונה חדשה של הכל בחסד אני רוצה להשתתף עם אחותי 4 תודה לערוץ מאיר על כל הדברים המעניינים שהם עושים !!!!!
    • אילה - עורכת תוכן
      י"ג אייר תשפ"א
      שלום. 1. מדובר באצה אכילה. 3. בשלב זה לא מתוכננת עונה נוספת. אם יהיה שינוי - אנו נודיע על כך באתר.
  • אנונומי
    י' אייר תשפ"א
    לא הבנתי כלום