חכמולוגי
בלוג

הידעת - אנימציה

השבוע חל יום האנימציה (ובעברית : הנפשה). בעזרת הנפשה אנו מסוגלים ליצור ולהביא לידי ביטוי חזותי רעיונות דמיוניים, בצורה יפיפייה ומרתקת! בואו ונגלה כמה עובדות מעניינות על אנימציה שאולי לא ידעתם! 

ארנב אוכל גזר

אז מהי בעצם הנפשה? סרט הנפשה רגיל מורכב מסדרה של ציורים, שכל אחד מהם שונה רק במעט מהקודם. כאשר מצלמים את הציורים ומריצים אותם במהירות, מקבלים את האשליה שהציור 'זז'. אנחנו כל כך רגילים לזה, שאנחנו אפילו לא שמים לב כמה זה מגניב שציור קם לתחייה!

 המחשה של מצבי הליכה שונים

הסרט הראשון - בשנת 1914 יצא הסרט 'גרטי הדינוזאור' הנחשב לאחד מסרטי האנימציה הראשונים בעולם. הסרט, שהיה 'סרט אילם' כמו כל הסרטים באותה התקופה, הוקרן כחלק ממופע בידור של יוצר הסרט וינזור מקיי. גם סרטו הקודם של וינזור, 'ליטל נימו' (1911) נחשב לאחד מסרטי האנימציה הראשונים. וינזור, שהיה צייר וקריקטוריסט, השתמש בטכניקות שונות שבאותה התקופה נחשבו חדישות ממש, ובאמצעותן עיבד את ספר הקומיקס שלו 'ליטל נימו' לסרט אנימציה. 

  יצירת אשליה - ישנם סגנונות רבים ורמות שונות של אנימציה. החל מסרטוני אנימציה פשוטים שכל אחד עם חיבור לאינטרנט יכול יצור בעצמו ועד לסרטים המורכבים בעלי תקציב עצום של מיליוני דולרים לסרט.

כאשר יוצרים דמות של אדם מדבר באנימציה, אחד הכללים שיבטיחו אשליה מוצלחת של דיבור, גם בסרטונים הפשוטים ביותר, היא ליצור 'סט' של 9 'מנחי פה' שונים. מה הכוונה? כאשר אנו מבטאים תנועות ועיצורים שונים, תנועת הפה שלנו משתנה בהתאם. למשל, כאשר אנו אומרים 'או' - הפה שלנו יוצר צורה הדומה לאות האנגלית o. בנוסף, אנו מבטאים רגשות שונים בעזרת אברי הפנים שלנו.  למשל - אם אנו שמחים, קצוות הפה מתעגלים כלפי מעלה וכך נוצר חיוך. ולכן, כדי שדמות האנימציה שלנו תראה אמינה, יש צורך להכין לפחות 9 מצבים שונים של הפה (בהתאם לתנועות הפה השונות), ולשלב אותם בהתאם.

  עיבוד מהיר - המוח שלנו מעבד תמונות הרבה יותר מהר מאשר טקסט, פי 60,000 מהר יותר!

זו אחת הסיבות שחברות רבות בוחרות לפרסם באמצעות סרטוני אנימציה, אשר 'תופסים' את העין של הצופה ומאפשרים לו לעבד את המידע המוצג בקלות רבה יותר מאשר טקסט.  באמצעות סרטון אנימציה המבוסס על תסריט טוב, אפשר להעביר את המסר הפרסומי בצורה חווייתית המשלבת את חוש הראייה והשמיעה.

  ארבע אצבעות -  שמתם לב שלדמויות אנימציה רבות יש בכף היד 4 אצבעות? אולפני האנימציה החליטו לצייר דמויות בעלות 4 אצבעות ולא 5, כדי לחסוך זמן וכסף רב (כמה מיליוני דולרים!), במיוחד בתקופה בה האנימציה לא הייתה מתקדמת כל כך כמו בימינו, והיוצרים ציירו כל פריים ופריים.

ידיים מחזיקות לב

כיום מרבית האולפנים משתמשים באנימציה מתקדמת יותר, הנקראת 'אנימציה ממוחשבת' היוצרת אשליה של תנועה בעזרת דגמים שנוצרו במחשב.  האנימטורים (כך נקראים יוצרי האנימציה) משתמשים בגרפיקה תלת ממדית, ובעזרת תוכנות שונות מגדירים מי הן הדמויות, איך הן נראות, היכן הן ממוקמות במרחב, מהו טווח ואופן התנועה שלהן, מה הוא ציר הזמן, היכן ממוקמת המצלמה, היכן ממוקמת התאורה ועוד ועוד.

12 העקרונות - בשנת 1981, פרסמו האנימטורים אולי ג'ונסטון ופרנק תומאס את ספרם 'אשליית החיים' בו הציגו 12 עקרונות אנימציה שפיתחו. שמירה ויישום של עקרונות אלו תורמים ליצירת אנימציה אמינה, הנתפסת כמציאותית יותר. אחד העקרונות המעניינים הוא עקרון ה'קשתות'. במציאות הטבעית, רוב התנועות הן תנועות שאינן 'ישרות', אלא תנועות בעלות צורה מעוגלת במקצת. למשל כאשר אנו מזיזים את הראש מצד לצד באיטיות, התנועה היא תנועה מעט מעוגלת כמו קשת.

ראש זז מצד לצד

ולכן כאשר נרצה ליצור באנימציה תנועה שתרגיש 'טבעית', מומלץ להכניס לתוכה מעט 'קשת'. עקרון זה פועל גם ההפך. כאשר נרצה ליצור תנועה הנראית 'רובוטית' או לחלופין תנועה היוצרת תחושה מהירה וחזקה מאוד, נשתמש בקווים ישרים יותר.

לדוגמא: חץ וקשת. אם נרצה ליצור תחושה שהחץ נורה מהקשת בעוצמה נמוכה וטבעית, תנועת החץ שנציג תהיה מעוגלת במקצת - החץ כאילו יצייר קשת דמיונית באוויר. אך אם נרצה ליצור אשליה כי החץ נורה בעוצמה רבה - תנועתו תהייה ישרה יותר, ובהתאם תיווצר אצל הצופה תחושה כאילו החץ נורה בעוצמה חזקה ומהירותו גדולה יותר ממהירות החץ הראשון.

חץ וקשת

 על העקרונות הנוספים לא נרחיב כאן, אך מקווים שנהניתם והחכמתם!

התגובות שלכם

  • אסתי
    כ"ב חשון תשפ"ב
    יאוו מגניב
    • אסתי
      כ"ב חשון תשפ"ב
      גם לי קוראים אסתי
  • שילתוש המוש
    כ"ב חשון תשפ"ב
    ממש יפה
  • תהלה קולבקר
    כ"ב חשון תשפ"ב
    מעניין ממש! לא ידעתי את כל הדברים האלה.. ועכשיו למדתי! תודה רבה אלופים
  • ששששש, חסוי, אני
    כ"ב חשון תשפ"ב
    אני מצייר אנימציות דו ממדיות, ולמדתי (ואני עדיין לומד) אנימציה 3 ממדית של pixor
  • אפרת
    כ"ב חשון תשפ"ב
    יואוו לא ידעתי את זה
  • שששש!!! זה סוד
    כ"ב חשון תשפ"ב
    יפה
  • אביגיל סבג
    כ"ב חשון תשפ"ב
    אני משתמשת באנימציות לעיתים קרובות {אני עושה מצגות} וחשבתי לא מזמן אולי אני יבקש מערוץ מאיר להכין אנימציות...
  • מני רבינוביץ
    כ"ב חשון תשפ"ב
    מרתק
  • דבורי החרישנקית
    כ"ט חשון תשפ"ב
    וואי!!!!!!!!!! ערוץ מאיר, אילפתם אותנו בינה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ובגדול!!!!
  • מוריה אמינוב
    כ"ב טבת תשפ"ג
    גם אני אנימטורית הכנתי אנימציה על פי עקרונות אלו
  • שירה
    ז' תמוז תשפ"ב
    יפה ממש
  • אסתי
    ד' שבט תשפ"ב
    זה חמוד ומגניב
  • 1
    כ"ט כסלו תשפ"ג
    מגניב