חכמולוגי
בלוג

הרב אברהם יצחק הכהן קוק - הראי'ה

 השבוע יחול ג' אלול, שהוא יום פטירתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, זצ'ל.

 כמעט בטוח ששמעתם על הראי'ה, הלא הוא הרב קוק. הרב נולד בט'ז אלול, תרכ'ה, בלטביה. הוא היה רבה הראשי של ישראל בתקופה שלפני קום המדינה, ואחת הדמויות המשמעותיות ביותר לעם ישראל בדורות האחרונים! הוא היה תלמיד חכם עצום, הוגה דעות וגם משורר, ונודע ביחסו המיוחד לחלוצים שבנו את המדינה.

 הרב נפטר בג' אלול, תרצ'ה, והשאיר אחריו אוצר גדול של ספרים ורעיונות שמשפיעים עד היום על חלקים גדולים של העם!

 סיפור קטן על גדול 

הרב קוק נערץ על רבים, אך היתה קבוצה אחת שהתנגדה אליו בחריפות, ותקפה אותו ללא הרף. מדובר בקבוצת קנאים חרדים, שלא הסכימה עם יחסו האוהב של הרב לבוני הארץ, חלוצים שהתרחקו מקיום המצוות. הקנאים היו יורדים ממש לחייו של הרב, מתנכלים לו ומבזים אותו בכל הזדמנות - אך הרב מחל להם, שתק, והעביר על מידותיו.

ביום מן הימים, בתו של אחד מראשי הקנאים חלתה במחלה קשה. 'יש פרופסור בחו'ל שהוא המומחה הגדול ביותר למחלה הזאת!' אמרו לו 'הוא היחיד שיכול לעזור לה…'

הקנאי בירר, וגילה שאכן הפרופסור יכול להושיע - אך איך יגיע אליו וידבר איתו? מדובר היה באדם חשוב מאוד ועסוק מאוד, שוודאי לא יהיה לו זמן להקדיש לבתו של אדם לא מוכר מארץ ישראל.

'יש לי רעיון!' הציע ידידו של הקנאי. 'הבנתי שהפרופסור הוא מעריץ גדול במיוחד של הרב קוק. בשבילו, הוא יעשה הכל! לך לרב, בקש המלצה, ואני בטוח שהוא יסכים לטפל בבתך!'

המלצה מהרב קוק?! איך יוכל לבקש המלצה מהרב שביזה פעמים כה רבות?! מה הסיכוי שהרב יסכים בכלל לתת המלצה שכזאת?! אך כשמצבה של הבת הלך והחמיר, הקנאי הבין שאין לו ברירה. הוא התבייש ללכת בעצמו לרב, והחליט לבקש מר' אריה לוין, הצדיק הירושלמי, לעשות את השליחות עבורו. ר' אריה הסכים, וניגש לבית רבו, הלא הוא הרב קוק.

 כשר' אריה שטח את הבקשה לפני הרב, הוא נענה מיד, ובשמחה. 'בוודאי! זה עניין של פיקוח נפש' אמר הרב, וכתב מכתב המלצה מלא תשבחות על הקנאי שכה הרבה לאמלל אותו. ר' אריה לוין לקח את המכתב, ויצא בשמחה מהחדר. אך הוא לא הספיק להתרחק, כשהרב קוק קרא לו לחזור.

'נסיעה לחו'ל עולה כסף רב' הוא הסביר. 'ונזכרתי שיש לי קשרים גם עם  אחד מבעלי חברות הספנות... חכה עוד מספר דקות, ואכתוב מכתב המלצה גם עבורו, אולי יוכל לקבל הנחה…'

 

התגובות שלכם

  • אור שמח
    ג' אלול תשע"ח
    אחד בדורו, שכל חכמה ורגש וכהן ובקיאות התחברו יחדיו .
  • לודמילה
    ב' תשרי תשע"ט
    אני מחפשת שיר מאת הרב אברהם יצחק הכהן קוּק - ' שופר ' - איזה שיר נהדר. מצאתי רק בית א' ופזמון . חבל
    • אליעזר
      כ"ז חשון תשע"ט
      תוכלי למצוא בספר אורות הראיה (נמצא בספר שמכונה 'החמישיה' כי הוא מכיל בתוכו 5 חיבורים של הרב. מן הסתם הגיוני שנמכר גם בפני עצמו)
  • בולי
    י"ד שבט תשפ"ב
    אני מחפשת סיפור קצר של הרב קוק מישהו יודע אם זה סוף הסיפור פה?
  • שירי ס.
    ב' אלול תשע"ז
    נחמד וכ'ו... מי מכירה או מכיר את הרב הזה אני אישית לא מכירה
    • יואל שימחי
      ב' אלול תשע"ז
      הוא היה גדול הדור
    • חסוי
      ב' אלול תשע"ז
      מה את לא מכירה את הרב קוק?
  • יונתן שנאורסון
    ב' אלול תשע"ז
    יפה כולם מכירים אותו
  • לא רוצה להגיד
    ב' אלול תשע"ז
    כל הכבוד לרב קוק
  • מאור ברששת
    א' אדר תשפ"ב
    מהמם רק למה אין המשך
  • גככעייטטט
    ז' שבט תשפ"ד
    שלוווווווווווווווווווווווווווום