חכמולוגי
בלוג

זכות אבות

  משל לפרשת לך לך

כשדניאל היה בגוב האריות, הוא ביקש שה' יציל אותו בזכות אברהם אבינו, שהיה הראשון שקרא לקב'ה אדון. מה הקשר? המגיד מדובנא המשיל על כך משל:

שר אחד, אדם נדיב וטוב לב, התמנה למושל על עיר גדולה. הוא לא היה רגיל לשלוט, והתקשה בניהול הכספים. בסוף ניגש אליו אדם זקן, וביקש לייעץ לו עצה.

'אדוני השר' הוא אמר 'אתה כה נדיב, מחלק מכספי הממלכה לעם בלי חשבון... אך אולי תנהל את העיר אחרת? אסוף מסים מאנשי העיר, כל אחד כפי יכולתו, ובכסף שתאסוף תוכל לשפר מאוד את העיר ולשכלל אותה!'

העצה מצאה חן בעיני השר, והוא החל לקחת מבני עירו מסים, ולהעניש את אלה שלא שילמו. והעיר אכן התפתחה לתפארת.

חלפו שנים, ונכדו של הזקן הסתבך בעסקה לא טובה, ולא הצליח לשלם את המסים בזמן. לקחו אותו השוטרים, ואבוי! הכניסו אותו לכלא. ניגש ידידו של הבחור לשר, וביקש ללמד זכות על ידידו.

'אדוני השר! אכן זה דבר חמור לא לשלם מסים, אך זכור בזכות מי התחלת לאסוף את הכספים מלכתחילה! הרי הסבא של ידידי שיושב בכלא הוא זה שנתן לך את העצה הטובה הזאת! האם בגלל העצה שלו, נכדו יישב במאסר? אנא, מחל לו, בזכות סבו!'

שמע השר את הבקשה, ושחרר את הבחור.

 עד ימי אברהם, העולם התנהל בחסד בלבד. אך אברהם קרא לקב'ה 'אדון', ומאז העולם התנהל בחשבון של זכויות וחובות. וכשדניאל היה בצרה, הוא התפלל לקב'ה - ה', זכור מי הוא זה שבזכותו נקראת אדון, ורחם עליי! וגם אליו הקב'ה שמע.

התגובות שלכם

  • נועה גבאי
    ו' חשון תשע"ח
    סיפור מענין
    • אסור לגלות
      י"ז חשון תשע"ח
      בן כמה אחרי של ערוץ מאיר או מאד זקן נכון
  • תהילה
    ו' חשון תשע"ח
    מענין