חכמולוגי
בלוג

מעשה באגם

   ובכוונות טובות

 

בעמק החולה, בין הכנרת לקריית שמונה, שכן פעם אגם גדול. הוא היה דומה יותר לביצה, ושמו היה 'אגם החולה'. באגם היו שפע צמחי מים, דגים שונים ומשונים, וציפורי מים לרוב. השנה היתה תשי'ג, ומנהיגי מדינת ישראל הצעירה הביטו בשטח הגדול של האגם וחשבו לעצמם: 'לא חבל שהעמק היפה הזה מוצף מים? אם נייבש אותו, גם נמנע יתושים, וגם נרוויח אדמות לחקלאות! ככה נפתח את אזור הגליל ונגדל גידולים שיועילו למדינה.' חשבו, ועשו, בדיוק השבוע לפני 67 שנים.

עמק החולה

 

קרדיט תמונה: Reutmaorעמק החולהCC BY-SA 4.0

 אך בארץ חיו באותה תקופה גם מדענים חובבי טבע, והם התנגדו מאוד לצעד שעמדה לעשות הממשלה. 'אם תייבשו את האגם, תקחו לבעלי החיים והצמחים את בית הגידול שלהם! ולא רק זה, אתם עלולים להרוס את כל האיזונים האקולוגיים (הסביבתיים) באיזור ולגרום נזקים גדולים!' כך הם הזהירו, ומתוך ההתנגדות שלהם הם הקימו את 'החברה להגנת הטבע' המוכרת לכולם.

 אך ההתנגדות לא עזרה. בעצם, היא עזרה מעט, כי הממשלה הסכימה להשאיר שמורת טבע קטנה, בה ישמרו את עולם החי והצומח של האגם. אך בסופו של דבר הסתבר שהמדענים ידעו על מה הם מדברים! האדמות שיובשו התגלו כלא מוצלחות במיוחד לחקלאות, חלק מבעלי החיים שחיו באגם נכחדו, ושיווי המשקל שהופר בטבע גרם נזקים אפילו לכנרת... כשהמדינה הכירה בטעות שלה, היא ניסתה לתקן, וכיום מזרימים מים לעמק ומגדילים את השמורה. בנוסף לשמורת החולה, נוצר גם אגמון, שמגיעים אליו המוני ציפורים מדי שנה. וחלק מבעלי החיים שנעלמו מהאזור פתאום נצפו בו שוב!

 

PikiWiki Israel 17773 Geography of Israel

  צילום: גב' אהובה כץ, PikiWiki Israel 17773 Geography of IsraelCC BY 2.5

אז לאן מטיילים? אגם החולה ואגמון החולה הם שני אתרים שונים, אך קרובים מאוד זה לזה, ובשניהם תוכלו למצוא נוף מקסים, ובעלי חיים מרתקים. תוכלו להיכנס ל-'עופוריה', מרכז מולטימדיה שעוסק בציפורים הנודדות. בקיצור - קחו את האוטו ועלו צפונה, לבקר בעמק!

 

התגובות שלכם

  • ר.א.
    י"ד שבט תשע"ח
    גדול!!
    • רחלי כהן
      י"ד שבט תשע"ח
      יפה
    • אורי
      י"ד שבט תשע"ח
      הסרטים של ניידת החלומות מאוד יפים
    • חחחחחחחחחחחחח
      י"ד שבט תשע"ח
      קטן!!
  • יעלי:)
    ט"ו שבט תשע"ח
    זה מקום מהמם!!!!! כבר הייתי שם
    • בניה שרעבי
      ט"ו שבט תשע"ח
      גם אני הייתי בעמק החולה.
  • נעמי חנה
    ט"ו שבט תשע"ח
    זה מקום מושלם!! הייתי שם לא מזמן
  • אמיתי אמינוב
    ט"ו שבט תשע"ח
    יפה שהצליחו לתקן את הטעות
  • שילת
    ט"ו שבט תשע"ח
    יפה שמה