חכמולוגי
בלוג

בן הזוג של שביעי של פסח

 

 

בן הזוג של שביעי של פסח

 מכירים את קוד ה-א'ת ב'ש? במקרה שלא, מדובר בקוד שבו כותבים את אותיות האלפבית, ולצדו כותבים את האותיות מהסוף להתחלה, כלומר מת' ל-א'. כך יוצא שכשמפענחים את המסר, א=ת, ב=ש, ג=ר וכו'.

אבל לא מדובר רק בקוד נחמד לכתיבת מסרים סודיים בין חברים, מדובר בקוד שגם חז'ל השתמשו בו כדי לפרש את התנ'ך. ובעזרת א'ת ב'ש, הם גם קבעו סימן לזכירת ימות השבוע בהם יחולו החגים.

 

איך זה עובד? פסח הוא החג הראשון שניתן לעם ישראל, וככזה, הוא בסיס לכל החגים. בעזרת א'ת ב'ש, אפשר למצוא רמז לחגים אחרים בלוח השנה.  אם ניקח את היום בשבוע שבו חל א' פסח, נגלה שבאותו יום בדיוק יחול גם תשעה באב, שמתחיל באות ת'. יום ב' של פסח, יהיה תמיד באותו יום בשבוע כמו שבועות, שמתחיל בשין. ויום ג' יחול באותו יום כמו ראש השנה, שמתחיל באות ריש.

 

הרמז הזה נקבע לפני הרבה דורות, והזוגות הגיעו עד ו' של פסח, שבשיטת הא'ת ב'ש מקביל לפורים, המתחיל באות פ'. אך לשביעי של פסח, האות ז', לא נמצאה מקבילה!  

 

והנה, אחרי אלפיים שנות גלות, התקבצו ובאו היהודים לארץ ישראל. וביום ה' באייר, תש'ח, הכריז דוד בן גוריון על הקמת מדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו. וראו זה פלא! ה' באייר תמיד יחול באותו יום בשבוע כמו שביעי של פסח, והאות עין, המקבילה לאות ז' בא'ת ב'ש, היא האות הראשונה של המילה 'עצמאות!'. כך זכו שני חגים של גאולת ישראל להקשר יחד…

 

 

 

התגובות שלכם

  • חזי
    כ"ב ניסן תשע"ז
    והוווווו איזה סיפור יפה ומרתק אהבתי
  • רותי תותי
    כ"ב ניסן תשע"ז
    מזה אהבתייייייייייי
  • אורה הויזר
    י"ג ניסן תשע"ט
    יפה לא ידעתי
  • ישי דיין
    י"ד ניסן תשע"ט
    דרשה נפלאה
  • לא משנה
    כ' ניסן תשפ"א
    אדיר אני אדפיס ונקרא את הסיפור יחד בשולחן שבת אין עליכם ערוץ מאיר