חכמולוגי
בלוג

עולמם של הדבורים

השבוע חל יום הדבורים העולמי.

זוכרים שבשנה שעברה סיפרנו לכם כמה עובדות מעניינות על דבורים ודבש? (לקריאה לחצו כאן)

אז גם השנה לכבוד היום המיוחד הזה, הנה עובדות נוספות שלא ידעתם על החרק המופלא הזה!

 • עובדות חיוניות - הדבורים הן עובדות חיוניות תמיד, ולא רק בתקופת הקורונה Smile .

הידעתם שלמעלה מ-30 אחוז מגידולי המאכל שאנו צורכים תלויים בהאבקות של דבורת הדבש? כן, היא עד כדי כך חשובה למאזן האקולוגי, וזו הסיבה שהאו'ם קבע את יום הדבורים העולמי, במטרה לעורר שיח ומציאת פתרונות לשמירה על הדבורים, אשר מחצית מהמינים שלהן נמצאים בסכנת הכחדה. 

דבורה שקדייה

• כמעט בכל העולם - נכון להיום, קיימים 20,000 מיני דבורים. דבורת הדבש המפורסמת היא רק מין אחד מתוך 20,00 מינים שונים! הדבורים חיות בכל רחבי העולם, למעט יבשת אחת שאליה הן לא מתקרבות. יכולים לנחש? ניתן לכם רמז - קר שם כל כך שאפילו הדבורים לא רוצות לחיות שם. נכון, אנו מתכוונים ליבשת אנטארקטיקה הקפואה.

 • אלפי עיניים - במבט ראשון נראה כי לכל דבורה יש זוג עיניים אחד בלבד, אך בחינה מדוקדקת מגלה כי לא כך הדבר. מה הכוונה? נכון, לכל דבורה יש זוג עיניים, אך הן 'עיניים מורכבות'. כל זוג עיניים כזה מורכב מאלפי 'עיניים פשוטות', שהן עיניים בעלות אורך מוקד קבוע. בנוסף לזוג העיניים המורכבות, לכל דבורה יש על המצח שלוש עיניים פשוטות, המאפשרות לה להבחין בטורפים שונים המגיעים מלמעלה. מעניין לדעת כי כמות העיניים הפשוטות שבתוך זוג העיניים המורכבות משתנה בהתאם לסוג הפרטים. לדבורים 'עמלות' יש 3,500 עיניים פשוטות, למלכה רק 2,500, ולזכר יש 7,500(!) עיניים פשוטות.

עיניי דבורים

 • הפרעת התמוטטות המושבה - לפני למעלה מעשור, החלו חוקרים וכוורנים ממספר מדינות לשים לב לתופעה מוזרה ומדאיגה: דבורים הנוטשות את הכוורת שלהן ללא שוב, ובכך גורמות לחיסולה של המושבה. החוקרים ניסו להבין מה הם הגורמים לתופעה מוזרה זו, והעלו מגוון השערות  לכך - אופן גידול הדבורים, זיהום, קרינת מכשירים סלולארים, קרדיות, נגיפים, חומרי הדברה ועוד. נערכו מספר מחקרים לבחינת ההשערות השונות. חוקרים מאוניברסיטת הרווארד היוקרתית הצליחו לשחזר את התופעה בתנאי ניסוי ולהוכיח כי האימידקלופריד, חומר הדברה שהשימוש בו נפוץ מאוד במושבות 'מסחריות', הוא הגורם להפרעה.

ב'ה אצלנו בישראל לא נצפתה תופעה כזו, אך גם כאן חלה פגיעה באוכלוסיית הדבורים: קרציה אקרית בשם 'וורואה', הביאה איתה ווירוסים, נגיפים הפוגעים בדבורים ואף גורמים למותן. מעניין לדעת כי בדומה לנגיף הקורונה, אשר הגיע מהמזרח, גם הוורואה מקורה במזרח. הכוורנים והחוקרים הישראלים מנסים להתמודד ביחד עם התופעה, ופועלים רבות להגנה ולשמירה על אוכלוסיית הדבורים החשובה כל כך.

Honeycomb structure (6248780733)

 קרדיט תמונה: Gavin Mackintosh from South Molton, United Kingdom, Honeycomb structure (6248780733)CC BY 2.0  

 • דבש, דבורים והלכה - הדבש כשר לאכילה, וכבר בתנ'ך ניתן למצוא אזכורים שונים לאכילתו (יהונתן ויערת הדבש, שמשון והדבש שבאריה). אך לפי הכלל ההלכתי שמופיע בתלמוד הבבלי 'היוצא מן הטמא טמא והיוצא מן הטהור טהור' היינו יכולים להניח כי מכיוון שהדבורה היא שרץ טמא -  הדבש שלה טמא אף הוא. אז מדוע הדבש כן כשר? במסכת בכורות (ז', ב') מובאים שני הסברים לכך: 

ההסבר הראשון הוא שהדבורה מהווה רק 'תחנת מעבר' של הדבש.  בניגוד לבהמה המייצרת את החלב שלה, הדבורה רק מלקטת את צוף הפרחים, אוגרת אותו בגופה ואז מניחה אותו בכוורת. היא אינה מייצרת את הדבש יש מאין.  את ההסבר השני מביא רבי יעקב, שלומד מן הפסוק 'אך את זה תאכלו מכל שרץ' כי ניתן לאכול את הדבש, שאינו שרץ בעצמו אלא רק 'יוצא' מהדבורה. 

דבורה צוף

 • גינה קטנה, צעד גדול - גם אתם יכולים לתמוך בשמירה על אוכלוסיית הדבורים. אם אתם גרים ליד שטח ובו גינה, אפשר לבקש מהגנן/ מהאחראי לשתול צמחים ממשפחות שונות, עצי פרי ופרחי בר עונתיים. ככל שהגינה תכיל מגוון רחב יותר של צמחים עונתיים, כך התמיכה בדבורים תהיה גדולה ומשמעותית יותר. 

התגובות שלכם

  • רות פרש
    י' סיון תשפ"א
    יפה
  • אפרת הראל
    ט' סיון תשפ"א
    ראשונה לא הלכתי לביה'ס כי אני חולה תודה ערוץ מאיר
    • אביגיל
      ט' סיון תשפ"א
      רפואה שלמה
  • שירה שרון
    ט' סיון תשפ"א
    יפה מאוד
  • אורה הויזר
    ט' סיון תשפ"א
    יפה
  • תגובה חדשה
    ט' סיון תשפ"א
    מושלם ומעניין מאד