חכמולוגי
בלוג

הידעת – עוגות נפלאות

לכבוד 'יום עוגת השוקולד' החל השבוע,

הנה כמה עובדות על עוגות יוצאות דופן!

• עוגת צפרדע -  השבוע, בנוסף ל'יום עוגת השוקולד', חל גם 'יום אוסטרליה', אז הנה אחת העוגות הכי פופולאריות במדינה - עוגת צפרדע. העוגה יוצרה לראשונה במאפייה קטנה ששמה 'בלפורס' באוסטרליה הדרומית. העוגה מורכבת מעוגת ספוג, בצק סוכר וקרם - מרכיבים די שגרתיים, אך העיצוב שלה בצורת ראש צפרדע הפך אותה לאחת העוגות הפופולאריות באוסטרליה הדרומית, עד כדי כך שתיירים באים במיוחד לאזור על מנת לטעום אותה!

Frog cakes

 בתמונה: עוגת צפרדע אוסטרלית. קרדיט תמונה: en, Frog cakesCC BY-SA 3.0

העוגה המלכותית - העוגה האהובה ביותר על המלכה ויקטוריה, מי שהייתה מלכת הממלכה המאוחדת (בריטניה) בחלק מהמאה ה- 19, הייתה עוגת ספוג פשוטה אשר נחצתה לשניים ובמרכזה מילוי של קצפת, פירות יער וריבה.  ולכן, מאז ועד היום העוגה הזו נקראת 'עוגת הספוג של ויקטוריה' Victoria Sponge.

עוגת הספוג של ויקטוריה

עוגת חתונה - אחת מ'עוגת החתונה' המודרניות הראשונות הייתה העוגה בחתונתה של הנסיכה ויקטוריה, בתה הבכורה של המלכה ויקטוריה (כן, לשתיהן קראו 'ויקטוריה'). החתונה התקיימה בשנת 1857, ובמהלכה הגישו את העוגה המלכותית. בניגוד למרבית עוגות החתונה של ימנו - העוגה הייתה בעלת קומה אחת בלבד, אך היא שקלה 136 ק'ג, אורכה היה כ-274 ס'מ. מעניין לדעת כי העוגה כולה הייתה מצופה בצבע לבן העשוי בעיקר מסוכר לבן. היה זה צעד חדשני לצפות את כל העוגה בצבע לבן בלבד, ולאחר החתונה הציפוי הלבן קיבל את השם ' royal icing' (ציפוי מלכותי) והוא נמצא בשימוש עד היום.

עוגת חתונה

עוגה קטנטנה - רוצים להתנסות בעיצובי עוגות שונים מבלי להכין כמות גדולה עוגות? אנו ממליצים להכין קאפקייקס - עוגות אישיות. על כל עוגה אישית אפשר להתנסות בעיצוב אחר לגמרי! המתכון הראשון לקאפקייקס (שבעבר נאפו בתוך כוסות אישיות ולא במנג'טים מיוחדים) פורסם בספר הראשון שכתבה טבחית אמריקאית בשם אמלייה סימונס, בשנת 1796.

קאפקייקס

עוגה על מקל - אתם כבר יודעים שאפשר להכין מגוון סוגי עוגות בגדלים, מרקמים וצבעים שונים, אך האם ידעתם שניתן להכין עוגה על מקל? את העוגה על מקל (באנגלית cake pops) מכינים באחת משתי הדרכים הבאות: בעזרת מכשיר/תבנית שקעים מיוחדת או שיוצרים כדורים מעוגה מוכנה. בכל מקרה, התוצאה טעימה ומגניבה!

עוגה על מקל

עוגת אנימציה - האמן אלכסנדר דובוש יוצר עוגות מעוצבות ובהן אשליה של דמויות זזות!

 אחת מטכנולוגיות האנימציה העתיקות ביותר הוא מכשיר הנקרא 'זואיטרופ'. כאשר מסובבים את המכשיר, נוצרת אשליה של תנועה ונדמה כי הדמויות המצוירות עליו זזות. אלכסנדר שאב השראה ממכשיר זה, והחליט ליצור עוגות עגולות וגבוהות, אשר על גבי הקוטר החיצוני שלהן הוא מצייר דמויות. כל דמות עושה פעולה אחת, והפעולה הזו נחשפת כאשר מסובבים את העוגה במהירות. למשל, כדי שתיווצר אשליה של פה מוציא לשון, אלכסנדר מצייר פה סגור, ומייד לידו את אותו הפה בדיוק, רק מעט פתוח, ולידו את הפה פתוח קצת יותר, וכן הלאה וכן הלאה, עד שהציור האחרון הוא של פה מוציא לשון. כאשר מסובבים את העוגה במהירות, נוצרת אשליה כי הפה נפתח ומוציא לשון!. 

התגובות שלכם

  • !!!!!
    כ"א שבט תשפ"ב
    מושלם גם אני אוהבת להכין עוגות מטורפות
  • פ חסוי
    כ"א שבט תשפ"ב
    אמאלה אהבתי את העוגת אנימציה
  • אפרת
    כ"א שבט תשפ"ב
    תודה רבה ערוץ מאיר
  • לא רוצה לגלות!
    כ"א שבט תשפ"ב
    ואו מטורף!!! נראה טוב
  • נעה
    כ"א שבט תשפ"ב
    מושלם אין עליכם ערוץ מאיר
  • רות פרש
    כ"א שבט תשפ"ב
    אהבתי את עוגת חתונה תודה
  • חסוי
    כ"א שבט תשפ"ב
    יאמי גם אני אוהבת להכין עוגות והכנתי עוגה על מקל
  • אוריה
    כ"א שבט תשפ"ב
    אמלא זה מושלם אהבתי את העוגת אנימציה:)
  • אילה לאה בוחבוט
    כ"ב שבט תשפ"ב
    זה הנושא שמעניין אותי
  • אני
    כ"ב שבט תשפ"ב
    מהמם!!
  • אניי
    כ"ג שבט תשפ"ב
    ממש מהמם ומגרה!! עשיתם לי חשק לאכול עוגה...
  • בניה
    ה' תשרי תשפ"ג
    אהבתי את עוגת חתונה
  • רותי
    ט' אייר תשפ"ג
    וואו אהבתי את העוגה של השכבות