חכמולוגי
בלוג

החורבה

 היום אנחנו מזמינים אתכם לביקור בבית כנסת חדש ויפה, שהוא בעצם, גם ישן מאוד. איך זה יכול להיות? תכף תגלו!

 שמו של בית הכנסת הוא  'בית כנסת החורבה', והוא נמצא ברובע היהודי בירושלים, לא רחוק מהכותל המערבי. היכנסו פנימה, לעזרת הגברים, והביטו כלפי מעלה. וואו! איזו תקרה גבוהה! גובהו של בית הכנסת מגיע ל-24 מטר, שזה בערך פי שמונה מגובה החדר שלכם... ארון הקודש הענק שניצב במלוא תפארתו בקדמת בית הכנסת מחזיק בתואר ארון הקודש הגבוה ביותר בארץ. אתם מוזמנים גם לעלות לעזרת הנשים ולהביט מלמעלה. זהירות, לא להתכופף מעל המעקה... ממש מסוכן לחטוף טופי מגובה כזה! ומהגג אפשר לצפות בירושלים העתיקה מכל הכיוונים. יש עוד הפתעות בבית הכנסת: מקוואות מימי בית שני, ורחוב מהתקופה הביזנטית, שתוכלו לראות במרתף. גם סליק של האצ'ל היה כאן, אך הוא כבר איננו.

 אם תהיתם למה קוראים לבית כנסת יפה כל-כך 'חורבה', אז הנה התשובה: במקום הזה עמדו כבר שלושה בתי כנסת בעבר, אך הם נהרסו. הראשון נבנה לפני כשש מאות שנה, על ידי יהודים מאשכנז שהצליחו בדרך לא דרך לקנות מהמוסלמים מגרש בירושלים. הוא נחרב, נבנה מחדש, ושוב התמוטט... ואז, לפני כשלוש מאות שנה, עלה לארץ רבי יהודה החסיד, שיום פטירתו חל השבוע, עם כאלף מחסידיו. הוא קנה את המגרש והיה שותף בשיפוץ בית הכנסת, אך לפני שהספיק לשלם את חובותיו לבנאים, הוא נפטר בפתאומיות, רק שישה ימים לאחר שהגיע לירושלים! הסכום שהובטח לבנאים הערבים לא נאסף, ובסופו של דבר, הם החריבו מחדש את המקום…

 במשך כמאה שנה עמד המגרש עמד שומם, וכונה 'חצר חורבת רבי יהודה החסיד'. ואז, תלמידי הגר'א שעלו לארץ הצליחו לגאול את המקום, ובית כנסת גדול ומפואר נבנה. במשך תשעים שנה הוא היה מרכז רוחני משמעותי מאוד, כשרב בית הכנסת היה הרב קוק, רבה הראשי של ארץ ישראל.

 אך כשפרצה מלחמת העצמאות, הירדנים כבשו את הרובע, פוצצו את בית הכנסת והחריבו אותו שוב... וגם כשישראל כבשה את הרובע מחדש, היא לא בנתה עדיין את הבניין אלא רק קשת אחת ממנה. והנה, לפני כשבע שנים, נבנה ונחנך בית הכנסת מחדש, שחזור של בית הכנסת המפואר שהיה לפניו. נתפלל שיעמוד על מקומו עד לביאת משיח צדקנו! עכשיו אתם מבינים למה קוראים לו 'החורבה'?

 

התגובות שלכם

  • חיה בלוי
    ה' חשון תשע"ח
    אני ראיתי את זה הראשונה
  • תהילה
    ה' חשון תשע"ח
    מוסיף ידע תודה ערוץ מאיר
  • משה יעקובי
    ה' חשון תשע"ח
    איך אפשר גם לכתוב באתר? לאיזה מספר טל' צריך להתקשר?
  • דוד הרשקוביץ
    ה' חשון תשע"ח
    כן
  • שירה
    ח' טבת תשע"ח
    טוב נשמע מעניין