חכמולוגי
בלוג

רבי יהודה הנשיא

 

מי יודע לומר את ששת סדרי משנה בעל פה? כולכם בוודאי לומדים משנה, בבית ספר ובבית. חשבתם פעם מי כתב את המשנה ומדוע?

 ט'ו כסלו, החל השבוע, הוא יום פטירתו של אחת הדמויות המשמעותיות ביותר בשושלת העברת התורה שבעל פה: רבי יהודה הנשיא. והוא זה שערך וחתם את המשנה שאנו מכירים.

 רבי יהודה הנשיא, המכונה רבי, או רבנו הקדוש, נולד לפני כ- 1900 שנה, בדור האחרון של התנאים. הוא היה נצר להלל הזקן, ואביו היה רבן שמעון בן גמליאל, נשיא ישראל. רבי נולד בתקופת גזירות השמד של אדריאנוס, מיד לאחר מרד בר כוכבא.

 הוא למד תורה מפי רבי שמעון בר יוחאי, רבי יהודה בר עילאי, רבי אלעזר בן שמוע, ואביו, רבן שמעון.

 רבי לא היה רק תלמיד חכם עצום, הוא גם היה עשיר גדול. גם הרומאים, ששלטו אז בארץ, כיבדו אותו מאוד והעניקו לו סמכויות רבות.

 מפעל החיים החשוב ביותר של רבי היה חתימת המשנה. המשנה היא אוסף דיונים בנושאים שונים שנערכו בסנהדרין, בהתאם לתורה שבעל פה שהועברה מדור לדור. אחרי חורבן בית שני היה חשש שהתורה שבעל פה תשתכח, ולאחר כתיבת ועריכת הדברים, רבי יהודה הנשיא חתם את המשנה וקבע שכך היא תיראה לדורות.

 

 סיפור קטן על גדול  - רבי ואנטונינוס 

כשרבי נולד, הקיסר גזר שלא ימולו את הילדים. אביו, רבן שמעון בן גמליאל, החליט להתעלם מהגזירה, ולמול בסתר את התינוק הקטן. אך שר העיר הרומאי הלשין לקיסר, והוא ציווה בכעס על רבן שמעון להביא לפניו את בנו.

 בפחד גדול, נסעו הוריו של רבי לארמון המלך. כשהגיעו לשם וחיכו בפרוזדור, ראתה אותם המלכה. 'מה אתם עושים כאן עם התינוק ?' היא שאלה את אמו של רבי, אותה הכירה. 'הקיסר ציווה עלינו לבוא, כי מלנו אותו בניגוד לחוק…' אמרה אשתו של רבן שמעון בקול שבור. 'מי יודע מה יעשו לנו ולו…'

 ריחמה המלכה עליהם, וקראה להם לבוא לחדר צדדי. 'גם לי נולד תינוק, לפני עשרה ימים' היא אמרה בשקט 'שמו אנטונינוס. ויש לי רעיון…' היא לקחה את יהודה הקטן, הניחה אותו בעריסה, ונתנה להם את אנטונינוס במקומו.

 'תינוקות קטנים כל כך דומים, המלך לא ישים לב במי מדובר' היא חייכה.

 נכנסו הוריו של רבי יהודה לקיסר, שרעם בקולו על רבן שמעון. 'מדוע מלת את בנך?! הרי גזרתי שהדבר אסור!!!'

 'סליחה, אדוני הקיסר, אך מי אמר לך שעברתי על הגזירה?' אמר רבן שמעון. 'ראה, הנה התינוק, והוא ערל!' והוא הראה לו את אנטונינוס.

 התפלא המלך מאוד. 'איזה חצוף שר העיר שהעליל עליך עלילה!' הוא אמר 'הענישו אותו מיד! ואני מתנצל בפניך, רבן שמעון. אתה יודע מה? כאות התנצלות, אני מוכן לבטל את הגזירה…'

 בינתיים, אנטונינוס הקטן התחיל לבכות, ואשתו של רבן שמעון לקחה אותו והניקה אותו. ומספרים לנו חז'ל שבזכות החלב שינק, נכנסה בו רוח טהורה. כשגדלו שני התינוקות, והפכו לרבי יהודה הנשיא והקיסר אנטונינוס, נהיו השניים לחברים בלב ונפש. מנהרה היתה חצובה מהארמון לביתו של רבי, ואנטונינוס היה מגיע אליו בסתר, ולומד אצלו תורה.

 

התגובות שלכם

  • יפיפה
    י"ג אדר תשפ"ב
    סיפור מדהיםם בדיוק צריכה להדפיסו לדף יפה!!!!
  • מיכל גלנטי
    י"ז כסלו תשע"ח
    יפה סיפור נדיר אין על ערוץ מאיר
    • רעות חיימוביץ'
      י"ז כסלו תשע"ח
      מוכר
  • ככה אין
    י"ז כסלו תשע"ח
    מחמאה: מטריף
  • אמיתי אמינוב
    ח' טבת תשע"ח
    אני מכיר את הסיפור הזה רק הסוף לא ממש מוכר
  • שלמה
    כ"ג כסלו תשע"ט
    סיפור מדהים ויפה
  • נועם נחום
    כ' שבט תשע"ט
    מגניב
  • איטו שליו
    ג' תשרי תשפ"א
    סיפור יפה