חכמולוגי
בלוג

הידעת - אוקיינוסים

השבוע חל יום האוקיינוסים העולמי, במטרה להעלות מודעות לחשיבות השמירה על האוקיינוסים הנפלאים.

זו הזדמנות מצוינת ללמוד כמה עובדות מעניינות שלא ידעתם על מקווי המים העצומים הללו!

 • לא ידוע - הידעתם שאנחנו יודעים יותר על הצד האפל של הירח מאשר על האוקיינוסים שבכדור הארץ שלנו?

למרות (ואולי בגלל) שהאוקיינוסים מכסים כ-70 אחוז משטח כדור הארץ, חוקרים מעריכים שרק 2-5 אחוזים מהאוקיינוסים נחקרו.

Oceans base map

 קרדיט תמונה: Uwe DederingOceans base mapCC BY-SA 3.0

 • מפל מתחת למים? - כן, יש מפל כזה!  ולא רק שהוא קיים, הוא גם המפל הגדול בעולם! המפל המיוחד נקרא מפל מיצר דנמרק ( Denmark Strait cataract )  והוא נמצא בין איסלנד לגרינלנד.  המים במפל מיצר דנמרק נופלים כמעט 3,505 מטר!  והוא גבוה פי 3 מהמפל הגבוה ביותר מעל פני הים, מפל אנחל שבוונצואלה. איך בכלל נוצר מפל תת ימי שכזה? המפל נוצר בעקבות ההבדלים בין זרמי המים השונים במיצר. המים המגיעים מהצד המזרחי קרים יותר מהמים מהצד המערבי. המים הקרים צפופים יותר מהמים החמים. בדרך כלל, ככל שחומר צפוף יותר, כך השפעת כוח המשיכה עליו גדולה יותר. מה שגורם לכך שכאשר שני הזרמים נפגשים - המים הקרים והצפופים יותר יורדים למטה, והמים החמים יותר - לא. שילוב של עובדה זו, יחד עם פני השטח התת ימיים בהם ישנו צוק בגובה 3,505 מטר, יוצר את המפל הייחודי.

מפל מיצר דנמרק

 קרדיט תמונה:  NOAA's National Ocean Service

 • יצורים ייחודיים - במקומות העמוקים ביותר באוקיינוסים חיים יצורים עתיקים בעלי מראה מיוחד, שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר. מדוע? רק הם מסוגלים לחיות בעומק כזה. אפילו החוקרים לא יודעים לקבוע בוודאות מהו עומק האוקיינוס במקומות מסוימים, אבל כן יודעים שככל שהאזור עמוק יותר, כך הלחץ שבו גדול יותר. הגוף שלנו, בני האדם, יכול לשאת לחץ מסוים, אך לא יכול לשאת את הלחץ העצום של מעמקי האוקיינוס. לעומת זאת, גופם של היצורים הימיים הללו מותאם במיוחד לסביבה זו.

Viperfish small בתמונה: דג מלתען  החי במעמקי האוקיינוס. קרדיט תמונה:  ForgerzViperfish smallCC BY-SA 3.0

מכיוון שאף קרן שמש לא מצליחה לחדור עד לעמוק האוקיינוס, היצורים האלו חיים בחשיכה מוחלטת  וניזונים בעיקר מבשרם של בעלי חיים אחרים (שהרי אין צמחייה במקום שאין אור). לפני ארבע שנים, במסע להערכת רמת הזיהום בקרקעית האוקיינוס, גילתה קבוצה של חוקרים אוסטרלים מספר יצורים ימיים נוספים שלא ידענו על קיומם, אז אפשר להניח שוודאי ישנם עוד הרבה יצורים מסתוריים שהאנושות תגלה רק בעתיד.

 • השפעות הזיהום -  בני האדם זורקים מידי שנה למעלה מ-8 מיליון טונות(!) של פסולת באוקיינוסים.

Plastic Pollution in Ghana

קרדיט תמונה: Muntaka ChasantPlastic Pollution in GhanaCC BY-SA 4.0

בפסולת יש ריכוז גבוהה של מוצרי פלסטיק שאינם מתכלים.- אריזות, בקבוקים, שקיות ועוד. מעבר לפגיעה הישירה באוכלוסיית האוקיינוס והציפורים, נוצרת פגיעה גם בחלקים נוספים במערכת האקולוגית שלנו.   מוצרי הפלסטיק שאינם מתכלים, נשברים בים לחתיכות קטנות מאוד הנקראות 'מיקרופלסטיק'. חתיכות הפלסטיק הקטנטנות האלו נאכלות על ידי ציפורים, דגים, חסילונים ועוד. בשלב זה עדיין מנסים החוקרים להבין אם בתהליך העיכול החתיכות האלו חודרות לרקמות מחוץ למערכת העיכול של בעל החיים, או שלא, ואם יש להן השפעות שכרגע אינן ידועות.
 מה שבטוח, באפשרותנו לעזור לשמור על האוקיינוסים, במגוון פעולות פשוטות: לאסוף שקיות ואריזות פלסטיק מחופי הים, לצמצם את צריכת מוצרי הפלסטיק שלנו באמצעות שימוש בשקיות רב פעמיות ועוד.

יש לכם רעיונות נוספים? שתפו אותנו בתגובות! 

התגובות שלכם

  • ליבי
    כ"ו סיון תשפ"א
    ראשונה
  • דן
    כ"ו סיון תשפ"א
    יפה! אני מסכים עם הכלל אני בעד אנרגיה ירוקה ועזרה למערכת האקולוגית בכדור הארץ
  • הלל שרה !!!
    כ"ו סיון תשפ"א
    שניה
  • אסתי מייזליש
    כ"ו סיון תשפ"א
    הייוש..מי שמכיר אותי נא להגיב חחחח.., בקשר לאוקיאנוס הקשור לדנמרק ראיתי אותו והוא מגנוב בטרוף!!!!!!!!!!!!!! וראיתי את כל האוקיינוסים גם בשיעור:) אבל בכל זאת תודה איילה
  • שרה
    כ"ז סיון תשפ"א
    'יש לכם רעיונות נוספים?' כן , לי יש אבל זה אולי ישעמם אחרים ........ אפשר לעשות על חמש אבנים , זה משחק אומנם ישן אבל כיפי ! חבל על הזמן !!!!!!!!!!!